Overslaan en naar de inhoud gaan

Maak je online zoek-assistent niet te menselijk

Aanbevelingstools met menselijke trekjes kunnen averechts werken, zeker als je werkt met gevoelige en persoonlijke informatie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Maak ook de aanbevelingen zelf niet te persoonlijk, vooral niet als er wordt gezocht naar  ‘gevoelige’ informatie  als medicijngebruik, of onderwerpen rondom sexualiteit.

related partner content for mobile comes here

Dit werd recent onderzocht door Marina Puzakova (Oregon State University), Joseph F. Rocereto (Monmouth University) and Hyokjin Kwak (Drexel University). Hun bevindingen staan in de International Journal of Advertising.

Onder andere Amazon, Netflix en Pandora maken gebruik van zogenaamde ‘recommendation agents,’ om consumenten te ondersteunen in hun zoektocht naar informatie. Zie het als een zoekfilter met een menselijk element,  vaak een getekend karakter waarmee je kunt chatten tijdens het zoeken. Travelocity bijvoorbeeld heeft de ‘roaming gnome’ en .

Customizen
Toch is er waakzaamheid geboden bij het inzetten van deze karakters, en het ‘customizen’ van antwoorden. Vooral bij zoeken naar persoonlijke en gevoelige informatie, bijvoorbeeld over ziektes.

De 3 onderzoekers voerden verschillende experimenten uit. Zo vroegen ze aan studenten om zich op een gezondheidssite voor te doen als iemand met een schimmelinfectie, en vervolgens te zoeken naar medicijnen.

Toen ze de site voor de tweede maal bezochten, verscheen er een pop-up advertentie met een 2dimensionaal menselijke vorm, die zich voordeed als een ‘assistent van een product tegen schimmelinfecties’, en aanbood te zoeken naar de juiste medicatie.

Uit de analyse erna kwam naar voren dat de vermenselijking van de aanbevelingstool een negatief effect had op de proefpersonen. Een theoretische verklaring van de resultaten is dat consumenten dit soort tools te indringend vinden;  ze hebben het gevoel dat de tools zelfs hun gedachten binnenkomen en bepalen, aldus de onderzoekers.

Tools met menselijke trekjes in een geschikte online omgeving en setting, bijvoorbeeld in het geval van Travelocity, hebben juist wel een positief resultaat.

Desondanks menen de onderzoekers dat - wanneer je intensiever kijkt naar de effecten van deze online tools - de marketingtactiek in bepaalde gevallen eerder beschadigt dan helpt.

Bron: International Journal of Advertising

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in