Luistertijd radio stijgt


Aldus het Radio Advies Bureau (RAB) dat sinds 2007 elke twee jaar onderzoek laat doen naar het gebruik van de verschillende platformen bij de beluistering naar de radio.
De belangrijke conclusies voor 2011 zijn:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
- De bestaande platformen (radio/stereo-installatie en autoradio etc.) blijven nog steeds het fundament (bijna driekwart van de luistertijd), maar het luisteren via de nieuwe platformen (digitale settop box, smartphone en laptop etc.) zit in de lift. Dankzij deze multimedialisering stijgt de luistertijd op radio.
- Het percentage Nederlanders dat weleens naar de radio via internet luistert, is de afgelopen jaren gegroeid van 19 procent naar 34 procent.
- Jongeren gebruiken relatief vaak de nieuwe platformen maar ook bijvoorbeeld geslacht, opleiding, sociale klasse & werkzaamheid beïnvloedt de voorkeuren.
- Van de gebruikte platforms om radio te beluisteren krijgt de digitale settop box gemiddeld de hoogste beoordeling, gevolgd door de radio/stereo-installatie, de PC/laptop/tablet en de autoradio . Deze waardering is in lijn met die van 2009.
- Ondanks de stijgende beluistering via internet, luistert 64 procent naar de bestaande radiozenders en niet naar specifieke internetradiozenders.
Het onderzoek is uitgevoerd door Intomart GfK en het onderzoek is gehouden onder een steekproef van 5.269 personen van 13 jaar en ouder. De volledige onderzoeksresultaten vindt u hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid