Overslaan en naar de inhoud gaan

Luistertijd radio stijgt

Mensen luisteren langer naar de radio en luisteren vaker naar internetradio, via nieuwe platformen als de digitale settop box, smartphone…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aldus het Radio Advies Bureau (RAB) dat sinds 2007 elke twee jaar onderzoek laat doen naar het gebruik van de verschillende platformen bij de beluistering naar de radio.

related partner content for mobile comes here

De belangrijke conclusies voor 2011 zijn:

- De bestaande platformen (radio/stereo-installatie en autoradio etc.) blijven nog steeds het fundament (bijna driekwart van de luistertijd), maar het luisteren via de nieuwe platformen (digitale settop box, smartphone en laptop etc.) zit in de lift. Dankzij deze multimedialisering stijgt de luistertijd op radio.
- Het percentage Nederlanders dat weleens naar de radio via internet luistert, is de afgelopen jaren gegroeid van 19 procent naar 34 procent.
- Jongeren gebruiken relatief vaak de nieuwe platformen maar ook bijvoorbeeld geslacht, opleiding, sociale klasse & werkzaamheid beïnvloedt de voorkeuren.
- Van de gebruikte platforms om radio te beluisteren krijgt de digitale settop box gemiddeld de hoogste beoordeling, gevolgd door de radio/stereo-installatie, de PC/laptop/tablet en de autoradio . Deze waardering is in lijn met die van 2009.
- Ondanks de stijgende beluistering via internet, luistert 64 procent naar de bestaande radiozenders en niet naar specifieke internetradiozenders.

Het onderzoek is uitgevoerd door Intomart GfK en het onderzoek is gehouden onder een steekproef van 5.269 personen van 13 jaar en ouder. De volledige onderzoeksresultaten vindt u .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in