Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook Nielsen: lichte daling bestedingen in Q3

Vorige week rapporteerde Mediaxim een lichte daling in september. Nielsen rapporteert per kwartaal en ziet de bruto mediabestedingen ook…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel de mediabestedingen in de eerste drie kwartalen opgeteld met 1,3 procent stijgen, rapporteert Nielsen een lichte daling voor juli, augustus en september: minus 0,2 procent. Het gaat om bruto bestedingen die Nielsen baseert op de tariefkaarten van de exploitanten. Er is geen rekening gehouden met kortingen. De verklaring van Nielsen voor de daling luidt: ‘Het herstel na de crisis van 2009 lijkt broos en de dreiging van een nieuwe economische crisis heeft geleid tot voorzichtigheid bij adverteerders, resulterend in afnemende groei en zelfs dalende bruto mediabestedingen in het derde kwartaal.’

related partner content for mobile comes here

Nielsen rapporteert de bruto mediabestedingen per mediumtype voor de eerste drie kwartalen van dit jaar en vergelijkt dat met dezelfde periode vorig jaar. Dat geeft het volgende beeld.

Televisie stijgt met 5 procent naar € 2,3 miljard
Out of home stijgt met 8,3 procent tot € 246 miljoen
Publiekstijdschriften stijgt met 3 procent tot € 251 miljoen
Bioscoop stijgt met 18 procent tot € 10 miljoen
Radio stijgt met 1,2 procent tot € 389 miljoen
Dagbladen daalt met 8,2 procent tot € 619 miljoen
Landelijke dagbladen daalt met 12 procent
Gratis dagbladen daalt met 7 procent
Regionale dagbladen daalt met 4 procent
Folders daalt met 8,1 procent tot € 370 miljoen
Vaktijdschriften dalen met 2,2 procent tot € 101 miljoen

Nielsen laat de online bestedingen buiten beschouwing omdat de huidige manier van registreren niet te vergelijken is met de oude registratie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in