Overslaan en naar de inhoud gaan

Lichte daling netto mediabestedingen in 2008: -0,1 pct

Voor het eerst in de historie zijn de netto mediabestedingen aan televisie groter dan aan dagbladen. Dit blijkt uit het Jaarboek Netto…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De netto mediabestedingen zijn in 2008 met 0,1% gedaald tot ruim € 6,1 miljard.
Halverwege het jaar namen de bestedingen nog met 3,8% toe, maar de invloed van de kredietcrisis in het vierde kwartaal van 2008 heeft uiteindelijk tot een trendbreuk geleid in de ontwikkeling van de netto mediabestedingen.

related partner content for mobile comes here

De grootste stijging kwam voor rekening van Internet met een groei van 8,8% en wordt voornamelijk veroorzaakt door de stijging van email (20%) en Display advertising (10,5%). Ook de netto mediabestedingen aan Search (9,3%) en Classifieds (4,9%) namen toe. Hiermee kwam het mediumtype Internet uit op een groei van 8,8% in 2008 ten opzichte van 2007. Op de tweede plaats komt Sponsoring met een groei van 6,3%, vooral de categorieën kunst (12,5%), non-spot (9,7%) en sport (6,3%) droegen hieraan bij.

De netto mediabestedingen binnen Televisie stegen 0,5% in 2008. Voor het eerst in de historie zijn de netto mediabestedingen aan televisie groter dan aan dagbladen. Radio wist ook een groei te realiseren en kwam uit op 1,6%. Het mediumtype Bioscoop steeg met 1,9% ten opzichte van 2007, hierdoor kwam het totaal voor audiovisuele media uit op 0,7%.

De persmedia zagen de netto advertentie-inkomsten teruglopen met 4,2%. Dit werd veroorzaakt door een daling van de netto mediabestedingen in Vak- en managementbladen (-9,5%), Dagbladen (-5,8) en Publiekstijdschriften (-2,2%). Alleen Huis-aan-huisbladen wisten binnen persmedia nog een groei te realiseren (0,5%).

De netto mediabestedingen aan abri’s kwamen voor 2008 uit op een daling van 7,9%, de enige categorie binnen Out of home die geen groei wist te noteren. Vervoer steeg met 20,7%, billboards met 9,3% en overig met 2,9% waarmee het mediumtype Out of home op een daling van 0,7% uitkomt. Verder namen ook de netto mediabestedingen aan Ongeadresseerde brievenbusreclame (-3,5%) en adresboeken (-3,3%) af in 2008.

Voor het berekenen van de bestedingscijfers wordt jaarlijks een enquête uitgezet onder media-exploitanten in Nederland, waarin gevraagd wordt een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het afgelopen jaar. Om een zo compleet mogelijk beeld te geven van de markt wordt het basismateriaal daar waar nodig gewogen en geëxtrapoleerd.

Bron: The Nielsen Company

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in