Overslaan en naar de inhoud gaan

EU-lijsttrekkers snappen social networks niet

De Europese lijsttrekkers snappen niets van sociale netwerken, zegt Thijs Sprangers, partner bij KREM, Corporate Social Networks.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Europese lijsttrekkers snappen niets van sociale netwerken, zegt Thijs Sprangers, partner bij , Corporate Social Networks.

related partner content for mobile comes here

Dit terwijl Barack Obama de verkiezingen heeft gewonnen door de juiste inzet van sociale netwerken. Sociale netwerken moeten daarom een vanzelfsprekend onderdeel van de campagnestrategie vormen, vindt hij. De dialoog met de kiezers moet hierbij centraal staan.

Volgens Sprangers onderschatten de Europese kandidaat-politici de kracht van social networks op de publieke opinievorming. Terwijl de traditionele media weinig belangstelling hebben voor de EU-verkiezingen, laten de lijsttrekkers kansen onbenut om de kiezer rechtstreeks te benaderen via Hyves, Twitter en LinkedIn.

Campagnes van de politieke partijen zijn teveel gericht op grootschalige aandacht en spreken het individu niet aan. Volgens peilingen van Maurice de Hond zal de opkomst bij de verkiezingen lager dan 30 procent zijn. De burger krijgt geen ruimte om zijn eigen visie te ventileren en om de dialoog aan te gaan, meent Sprangers.

Spelregels
Veel lijsttrekkers hebben een Twitter, Hyves en LinkedIn-profiel maar zetten deze media vooral in omdat het ‘hoort en iedereen het doet’. Het ontbreekt hen aan een ‘sociale strategie’. Ze kennen de spelregels van de media waar zij een profiel opbouwen niet goed.

Ook gaan zij te weinig relaties aan met volgers en mislukken pogingen om een dialoog op te starten. Op de accounts zijn ze vooral met zichzelf bezig ‘kijk eens wat ik ga doen vandaag’ is de toon, aldus Sprangers.

Lijsttrekkers moeten zich in sociale media focussen op één thema tegelijk, hun netwerk uitleggen wat ze in Europa gaan doen en wat dat voor de kiezer zelf betekent. Dan groeit het netwerk en wordt de boodschap aanzet tot een dialoog.

Sprangers heeft enkele lijstrekkers onder de loep genomen. Zijn opmerkingen:

Wim van de Camp - CDA
2650 volgers, 19 updates vandaag, waarvan 15 , profielpagina aangepast
803 vrienden, blogt 3x per week
500+ connecties, compleet profiel, geen statusupdate, geen applications in gebruik

Review:
Van de Camp reageert vaak persoonlijk via Twitter, waarmee hij betrokkenheid laat zien bij individuele vragen van volgers. Vandaag antwoordt hij een aantal keer hetzelfde, wat knip- en plakwerk suggereert.Veel van de (directe antwoorden aan Twitteraars) wekken qua toon de indruk dat van de Camp reactief is en zich vooral verdedigt. Op Hyves laat hij zien waar hij is en hoe hij campagne voert, maar veel minder waarover het gaat en waarom we op hem moeten stemmen.
Op vinden we iets meer over zijn thema’s.

Conclusie: Wim van de Camp is zeer actief, dat is een goede start. Maar de impact van wat hij doet is laag. Jammer dat er niet beter is nagedacht over hoe zijn prioriteiten vertaald worden naar redenen om op Wim of het CDA te stemmen. Ook lopen nationale en Europese thema’s dwars door elkaar.
De tip van Sprangers: focus op één thema, leg je netwerk uit wat je gaat doen in Europa en wat zij daar aan hebben. Ga vervolgens de dialoog aan rondom dat thema.

Sophie in ‘t Veld - D66
1436 volgers, 4 updates vandaag, waarvan 1 , profielpagina standaard
271 vrienden, gadget D66, blogt 1x per week
205 connecties, beperkt profiel, geen blog toegevoegd, geen applications in gebruik

Review:
In Twitter verbindt Sophie zowel reactief als proactief thema’s die Europa aangaan en benoemt daarbij wat D66 wil doen. Ze heeft geen aangepaste profielpagina wat een gemiste kans qua branding en verwijzing naar andere bronnen. Op haar D66 pagina vinden we veel concrete en uitnodigende informatie waar Sophie optreedt, waarom Europa relevant is. De opzet van deze pagina is afstandelijk, Sophie laat hier zien dat ze liever niet benaderd wil worden: het weblog is bijvoorbeeld helemaal geen weblog want je kunt er niet reageren. Als je je best doet kun je het automatisch doorgeplaatste onderwerp in Facebook opsporen en daar reageren.

Conclusie: Sophie in ‘t Veld laat in Twitter zien dat ze thema’s compact en concreet kan maken. Grensoverschrijdende gezondheidszorg blijft hangen. Over het geheel is haar online identiteit vooral een doorgeefluik voor informatie van elders. Op een paar goede tweets na is er weinig open dialoog waarvan ik als kiezer enthousiast kan worden.

Sprangers tip: keep tweeting en blijf een of enkele thema’s claimen, bouw dat verder uit.

Peter van Dalen - ChristenUnie/SGP
Twitter: niet aanwezig
: 228 vrienden, blogt dagelijks
25 connecties, beperkt profiel, geen blog toegevoegd, geen applications in gebruik

Review:
Peter van Dalen is geen actieve sociale media-gebruiker. Hij zou eens te raden moeten gaan bij Father Roderick (2954 volgers), de Nederlandse priester die wereldfaam verwierf met zijn Godcast. Op de Hyve van Peter van Dalen is nog wel een leuk interview te vinden met Nu.nl over 'God moet terug in Europa'.

Conclusie: CU/SGP en Peter van Dalen zien blijkbaar niet dat ook hun doelgroep online actief is. Dat is een gemiste kans.

Tip: praat eens met Roderick Vonhogen.

Barry Madlener - PVV
Twitter: niet aangemeld
4 vrienden
LinkedIn: niet aangemeld

Review:
Als er een partij is die klaagt over de traditionele media dan is het de PVV wel. Wilders hebben we vaak horen zeggen dat hij de Nederlands media waaronder Nova, De Volkskrant en Pauw en Witteman erg op de hand van links vindt. Via online communities en andere sociale media zou de PVV haar niet geringe achterban moeten kunnen bereiken om de thema’s onder de aandacht te houden. Uit Menno Braakmans verslag van de politieke Buzz blijkt dat Wilders en de PVV de meest besproken politieke onderwerpen in sociale media zijn. Daarom verbaast het enorm dat de Europese lijsttrekker van de PVV daar niet actiever mee omgaat.

Conclusie: Barry Madleners Europa campagne trekt geen profijt van de enorme aandacht voor zijn partij op internet.

Tip: begin met een profiel aanmaken, netwerk op te bouwen en je thema’s uit te leggen.

Hans van Baalen - VVD
91 volgers, 0 updates, profielpagina aangepast
415 vrienden, beperkt profiel, blogt sporadisch
1 connectie, beperkt profiel, geen statusupdate, geen applications in gebruik

Review:
Hans van Baalen is de enige twitteraar die ik ken met 0 updates en 91 volgers. Op zijn is het niet de bedoeling dat je reageert. Het is dus feitelijk geen weblog. Hij wil duidelijk niet de online dialoog aangaan met potentiële kiezers. Catchy oneliners als 'wij werken hard voor Europa, laten we het nu maar eens omdraaien' en 'de Europese markt zorgt voor Nederlandse banen' lenen zich goed om door te geven via korte berichten op Twitter, naast het wel en wee van Hans’ campagnebelevenissen. Deze teksten schreeuwen om uitleg via een weblog waar men wel vragen mag stellen.

Conclusie: op Hyves laat Hans zien dat hij er iets van begrepen heeft. Waarom niet op Twitter? En LinkedIn lijkt me ook een plek bij uitstek om het liberaal gedachtegoed voor ondernemers en het bedrijfsleven onder de aandacht te brengen.
Tip: Hans moet zijn foto op Hyves vervangen, want zo’n norse blik met het gebod 'Stem Van Baalen' erboven trekt de Hyvers niet aan. Of het moet zijn om er zoveel mogelijk parodieën op te maken.

Dennis de Jong - SP
: 23 volgers, 11 updates, profielpagina standaard
147 vrienden, beperkt profiel, blogt dagelijks, enkele gadgets
LinkedIn: niet aangemeld

Review:
Twittert sinds 28 mei, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen, 7 dagen voor de verkiezing. Laatste tweet:
“Gisteren in NOVA, Jan Marijnissen over de invloed van de EU op onze samenleving. En ook nog even over dat ene woordje dat eruit ‘flapte’ : )” Ik heb Nova niet gezien, dus dat doet Dennis goed, ik ben nieuwsgierig! Maar helaas, in zijn tweet geen hyperlink naar het programma, waardoor ik nog steeds niet weet wat Jan Marijnissen heeft gezegd over Europa. Op Hyves komen de YouTube-videos van Dennis goed over. Vooral de video van rapper Umit C met als refrein “Niet Brussel maar de buurt is de basis, SP laat zien wie de baas is” heeft veel in zich om viraal verspreid te worden. Een rap pat in het Hyvesnetwerk dat zo dominant is in de jeugdcultuur. De video is pas geplaatst op 27 mei en al 2.790 maal bekeken. Dat kan wat worden! Vooral omdat de tekst goed is, Dennis de Jong er zelf in voor komt en de lyrics van de clip inhoudelijk sterk en simpel zijn. Aan het einde verwijst de rapper naar www.minderbrussel.nl waar de standpunten van de SP voor Europa uitgelegd worden.

Conclusie: SP is goed bezig met nieuwe media

Tip: verwijs op twitter background naar de campagne site en noem in tweets vaker naar de campagnesite en de URL van de YouTube-film. Die kan viraal gaan.

De conclusies van deze ronde zijn dat VVD en SP Twitter ook maar eens opgestart hebben - een week voor de verkiezingen. Dat is te laat om een netwerk op te bouwen waarmee je invloed kunt hebben. Er is duidelijk nog geen lange termijn visie over wat er met sociale media kan worden bereikt. Op Twitter hebben politici twee basisregels nog niet door:

1. Vertel niet wat je aan doet, maar wat je bezighoudt
2. Verwijs in je tweet naar interessante plekken (met een 'tinyurl , dat kost weinig karakters).

Sprangers conclusies:
We kunnen gerust stellen - want daarover zijn Amerikaanse media experts het eens - dat Obama de verkiezingen niet had gewonnen zonder sociale media. Zie ook eerdere berichten Wat Maxime Verhagen gemeen heeft met Barack Obama en De rol van Facebook in de Amerikaanse verkiezingen voor diverse bronnen.

- De achterstand die Nederlandse politici hebben is groot. Het beeld dat ik krijg is dat politici vooral meedoen met sociale media omdat het moet, maar er niet overtuigd inzitten.

- Het ontbreekt aan kennis. Partijen en politici hebben geen “social strategy” en kennen vaak de spelregels niet goed van de media waar zij een profiel opbouwen, relaties aangaan en - goed bedoeld - pogingen tot dialoog opstarten.

- Daardoor lijken de politici vooral met zichzelf bezig ('Kijk eens wat ga ik doen vandaag'). Campagne voeren Obama-style vraagt om een raamwerk in sociale media waarbij het faciliteren van anderen centraal staat. Het betrekken van actieve kiezers in de campagne voor het via-via verspreiden van de boodschap ontbreekt in de aanpak.

Thijs Sprangers is nog bezig met het analyseren van de lijstrekkers van de andere partijen. Die volgen morgen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in