Overslaan en naar de inhoud gaan

Sir Robinson steelt de show op CCC 2009

Creative Company Conference 2009 kende gisteren verschillende hoogtepunten, maar eigenlijk kon niemand tippen aan Sir Ken Robinson.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

2009 kende gisteren verschillende hoogtepunten, maar eigenlijk kon niemand tippen aan Sir Ken Robinson.

related partner content for mobile comes here

De bezoekers van CCC 2009 zagen gisteren vele interessante sprekers langskomen. Zo had Ji Lee een interessante bijdrage over Google Creative Lab, gaf Douglas Young een kijkje in de keuken van zijn designlabel G.O.D. en hoe dit merk Hong Kong keer op keer op de achterste benen weet te krijgen en zette Edenspiekerman zijn case van het Amerikaanse chocolaatje TCHO uiteen. Onder andere (Nalden.net), (Gummo/Gookie) en Michael Jansen hielden een korte bijdrage.

Toch kon niemand tippen aan die uiteen zette wat het belang is van het ontdekken en benutten van ieders talent. Robinson’s boek ‘ is net in het Nederlands uitgebracht en behandelt de vraag waarom het zo weinig voorkomt dat mensen ‘in hun element zijn’ en hoe dit veranderd kan worden. Volgens Robinson is met name het onderwijssysteem debet aan het inperken van de talenten. Zo herkende niemand tijdens de hele middelbare schooltijd een groot muziektalent in Paul McCarthy - ‘ik mag Paul zeggen’ en vond van kleuterschool tot en met de universiteit niemand John Cleese grappig.

In het bedrijfsleven gebeurt eigenlijk hetzelfde als in het onderwijs, talent wordt eerder beperkt dan benut. Ook in creatieve bedrijven. Terwijl gepassioneerde werknemers volgens Robinson zoveel meer opleveren, omdat de energie plotseling onbeperkt wordt als iemand in zijn element is. ‘Mensen zeggen wel eens het probleem is dat je creativiteit niet kan definieren. Dan antwoord ik: jij kan creativiteit niet definieren. Ik wel. Creativiteit is: het proces van het hebben van originele ideeen die waarde hebben. Om creativiteit op te wekken moet je voortdurend alles uitdagen wat je voor vanzelfsprekend aanneemt.’

Robinson nam op zijn eigen geestige manier het publiek mee langs onderzoeken over visuele interpretatieverschillen tussen culturen, creativiteit bij kinderen en het gebrek eraan bij volwassenen en de aankomende technologische revolutie, waarin menselijke creativiteit nog belangrijker wordt. Uiteindelijk komt het er volgens Robinson op neer dat net als in Death Valley en andere woestijnen de zaadjes voortdurend onder de oppervlakte liggen. De zaadjes zullen ontkiemen als de condities daarvoor goed zijn. Het ‘how to’ element: hoe ontdek ik mijn passie, ontbrak in zijn inspirerende speech, maar daarom verwees hij niet voor niets regelmatig naar zijn boek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in