Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezonde Scepsis wil transparante relatie arts en industrie

Gezonde Scepsis, een initiatief van het Utrechtse Instituut voor verantwoord medicijngebruik, vraagt ziekenhuizen de relaties van artsen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Trouw. Deze week zijn 250 brieven verstuurd aan de raden van bestuur van de Nederlandse ziekenhuizen. Gezonde Scepsis hoopt dat de sector een Amerikaans voorbeeld volgt. Sinds vorig jaar publiceert het Cleveland ziekenhuis in de Amerikaanse staat Ohio op de eigen website (clevelandclinic.org) van iedere arts of hij of zij relaties heeft met farmaceutische firma's. Alleen bijverdiensten van 5000 dollar of meer worden gemeld.

related partner content for mobile comes here

Het ziekenhuis besloot daartoe na een reeks schandalen waarbij stafleden betrokken waren. Enkele invloedrijke artsen van het Cleveland ziekenhuis kwamen in opspraak door krantenpublicaties over hun financiële verstrengelingen met de industrie.

In de brieven aan de ziekenhuizen vraagt dr. Martine van Eijk, programmamanager van Gezonde Scepsis, of er in de raden van bestuur wel eens is gesproken over transparantie of belangenverstrengeling. "Sponsoring kan de integriteit van beroepsbeoefenaren of het ziekenhuis ondermijnen." Onlangs pleitte ook minister Klink in Trouw voor grotere transparantie. De bewindsman wil dat pillenfabrikanten bekend maken welke financiële banden ze hebben met artsen en medisch wetenschappers. De industrie zei geen bezwaar te hebben tegen meer openheid, maar dat vooral artsen een probleem hebben met transparantie. (Trouw)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in