Overslaan en naar de inhoud gaan

Aantal Nederlandse e-readers groeit traag

Een doorbraak van e-readers laat in Nederland even op zich wachten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel uitgevers enthousiast zijn, is er samenwerking nodig tussen alle betrokken partijen, zegt directeur Daniel Ropers van internetwinkel . In de Verenigde Staten maakt de e-reader een sterke ontwikkeling door. Producten van grote partijen als Sony (de Reader) en (Kindle) vinden daar al veel aftrek.

related partner content for mobile comes here

Wel zeggen Nederlandse krantenuitgevers klaar te zijn voor digitale distributie. NRC Media, onderdeel van PCM, begon ruim een jaar geleden met de verspreiding van NRC Handelsblad via de iLiad, een e-reader die is ontwikkeld door iRex Technologies, een spin-off van Philips. NRC Media heeft zonder veel inspanning zo’n tweeduizend iLiads verkocht. 'En daarmee durven wij te stellen dat we de grootste wederverkoper van dit product zijn', zegt marketingmanager Charles Lansu tegen het ANP. 'Het is echt nog een nichemarkt. Het wachten is op grote partijen als Apple, Dell en Hewlett-Packard. Alleen zij kunnen de markt openbreken.'

Telegraaf Media Groep (TMG) zegt ook te wachten op een grotere penetratie van de e-reader. 'Wij zijn geïnteresseerd in alle vormen van dragers waarop wij onze content kunnen krijgen. We kunnen zo de overstap maken naar de Kindle, maar dan moet er wel een markt zijn', aldus woordvoerder Hans Elekan.

Een probleem blijft voorlopig de prijs. De iLiad kost in combinatie met een digitaal abonnement op NRC Handelsblad 699 euro. Voor de nieuwste Kindle van Amazon moet nog altijd 489 dollar worden betaald.

Volgens Daniel Ropers van Bol.com is het in Nederland noodzaak dat Nederlandse partijen gezamenlijk hun schouders eronder zetten. 'Amazon zal niet veel belangstelling voor ons hebben. Daar is onze markt te klein voor. Tegelijkertijd is er in Nederland geen partij die even 20 miljoen euro steekt in het afkopen van de rechten, de technische infrastructuur en de marketing van het apparaat.'

Bol.com kijkt naar eigen zeggen al anderhalf jaar naar de distributie van digitale content. Het bedrijf wil geruchten dat het nog dit jaar een op Nederland gerichte e-boekendienst introduceert, niet ontkennen. Het bedrijf sluit ook niet uit met een eigen e-reader te komen.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in