Overslaan en naar de inhoud gaan

Krant leeft nog

De nieuwe initiatieven die de dagbladsector dit jaar heeft genomen, zijn redelijk succesvol. Na een inventarisatie is dat de conclusie van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Cebuco meldde vorige week donderdag dat de waardering voor krantenadvertenties toeneemt en dat de geïntroduceerde zondagkranten en uitgaven op tabloidformaat in een behoefte voorzien.
Die conclusies komen overeen met het halfjaarrapport van BBC De Media en Reclame Bank, dat woensdag het licht zag. Dat bureau rapporteerde dat het herstel bij de dagbladen doorzet. Zo werd de daling van de advertentie-inkomsten teruggebracht van 8 procent in 2003 naar 2,3 procent in de eerste zes maanden van dit jaar.

related partner content for mobile comes here

Afgelopen voorjaar lanceerden De Twentsche Courant Tubantia en De Telegraaf een zondagskrant. Die van Tubantia verschijnt op het kleinere tabloidformaat en kende zes weken na de introductie een oplage van 50.000 exemplaren. De directie besloot daarom dat de zondagskrant in het Oosten een blijvertje is.

Ook De Telegraaf is tevreden. Uit lezersonderzoek blijkt dat 77 procent de krant op zondag niet meer wil missen. De leesduur op zondag ligt bijna 27 procent hoger dan op doordeweekse dagen. Met een zogenoemd weekendabonnement verwierf de landelijke krant een aantal nieuwe abonnees. Aan het eind van dit jaar verwacht het dagblad 50.000 van dergelijke abonnees te hebben.

Door de introductie van de zondagskranten hebben radio en televisie niet langer een advertentiemonopolie op zondag. Adverteerders kregen daardoor nieuwe mogelijkheden en vinden die interessant. Het blijkt namelijk dat het aantal lezers dat zich ergert aan krantenadvertenties jaarlijks afneemt, terwijl tv-commercials steeds irritanter worden gevonden.

Het Algemeen Dagblad verschijnt sinds eind maart met een dagelijkse sportkrant op tabloidformaat. Inmiddels zijn daarvan 65.000 proefabonnementen verkocht en ook de losse verkoop steeg significant. Uit onderzoek blijkt dat de lezers AD Sportwereld positief waarderen.
Sinds 31 maart verschijnt Het Parool, als eerste van de betaalde dagbladen, volledig op tabloidformaat. Van de lezers is 86 procent positief over die wisseling van formaat. Het Parool noemt het opmerkelijk dat de gemiddelde leesduur van de krant met 10 procent is toegenomen en dat de lezers de krant vaker ter hand nemen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in