Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek naar geldstromen Avro

Het Commissariaat voor de Media begint een onderzoek naar de geldstromen bij de Avro. Aanleiding vormt het ontslag van de twee directeuren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Er komt door hun vertrek allerlei informatie boven water die tot nu toe niet bekend was', aldus een woordvoerder van het commissariaat. De instelling wil niet specifieker ingaan op het onderzoek. De toezichthouder hield eerder dit jaar al een accountantscontrole bij de omroep, maar vond toen geen onregelmatigheden.

related partner content for mobile comes here

Het probleem bij controles is dat er geen heldere regels bestaan voor de manier waarop omroepen hun kosten in de boeken moeten zetten. Iedere omroep kan tot op bepaalde hoogte zelf uitmaken welke bedragen bij de kosten voor radio- en televisieprogramma's horen. 'Daardoor is nauwelijks te zien of omroepen efficiënt werken', zegt commissaris Inge Brakman.

In 2005 wordt de regelgeving op aandringen van het commissariaat aangescherpt. Bij de Avro zijn de kosten van televisieprogramma's relatief hoog. Zo staat een aflevering van Het Glazen Huis (samen met Tros en BNN) bij de AVRO in de boeken voor 72 duizend euro, terwijl een aflevering bij de Tros 68 duizend euro kost. Omdat beide omroepen 48 afleveringen maken, scheelt dat in totaal 192 duizend euro.

Cees Vis, lid van de raad van bestuur, zegt bezig te zijn met een onderzoek naar de vraag waarom de kosten zo hoog zijn. 'In het verleden wisten wij alleen dat er een bepaald bedrag aan programma's werd uitgegeven, maar we hadden geen inzicht in hoe dat precies werd besteed. Dat gaat nu veranderen (ANP).'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in