Overslaan en naar de inhoud gaan

Het sociale internet is niet eng!

Of het nu over Social media of communitymarketing gaat, communicatiemedewerkers en marketeers krijgen er trillende handjes van als het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Communicatiemedewerkers en marketeers worden enorm nerveus gemaakt door de vele presentaties en artikelen die ze lezen over Social media & Online communities. Ze worden nerveus van de vele gehypte woorden (Web2.0, Twitter enz.) waar ze absoluut geen vinger achter kunnen krijgen. De meeste hebben best interesse, maar krijgen steeds vaker het beknelde gevoel dat ze de boot missen, en worden dus nerveus en paniekerig.

related partner content for mobile comes here

Wel, lieve mensen, ik heb nieuws! Je mist niks, want er verandert in de basis niet veel. Wat offline geldt, geldt vaak ook voor online en andersom. Voorbeeld: Als je naar een netwerkclub gaat dan ga je niet agressief je diensten verkopen, dus waarom zou dat in een online netwerk (community) anders zijn….? Kijk maar naar de dramatische klikratio’s van banners in Online communities, dat werkt niet…! In een sociale omgeving ga je niet keihard de verkoper uithangen, zowel offline als online.

Het absolute basisprincipe van marketing, het creëren en leveren van waarde voor je klant, verandert helemaal niet. Moderne internettechnologie stelt je juist in staat beter te achterhalen naar welke waarde je consument op zoek is. Kortom: Social media is absoluut geen bedreiging voor het vakgebied marketing, juist een kans!

Veel communicatiemedewerkers en marketeers schijnen nog niet te beseffen dat Social media hun leven makkelijker maakt in plaats van moeilijker, en dat ze de dialoog met de doelgroep en de interactie op het internet als kans moeten zijn en niet als bedreiging. Een van de problemen is dat Online marketeers met hun technische verhalen en hypes deze angstgevoelens enkel versterken, waar ze deze beter zouden kunnen temperen.

Wat belangrijk is om duidelijk te maken is dat de rol van een marketeer WEL verandert is. Waar de basisprincipes gelijk blijven, zorgt de komst van het sociale internet er wel voor dat de marketeer veel meer een oriënterende, zoekende functie krijgt, waarbij hij of zij vooral bezig is met het scannen van customer-to-customer conversaties, om daar vervolgens op in te springen. Dit is een fundamentele cultuurverandering ten opzichte van de 'oude' marketingwereld waarin de marketingafdeling het imago en de identiteit al vooraf vaststelde.

De moraal van dit verhaal: Communicatiemedewerkers en marketeers van Nederland, gebruik je gezond boeren verstand, en ga niet denken dat de mens drastisch verandert door de komst van Social media, of dat de marketingprincipes compleet anders worden. De verschuiving naar het sociale internet is een feit, maar zie dit alsjeblieft als een kans en niet als een bedreiging. Probeer je intern binnen het bedrijf hard te maken voor de vereiste cultuurwisseling, en maak gebruik van de inbreng van je consument.

Bron:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in