Overslaan en naar de inhoud gaan

Monki Business

Een nieuwe moderetailer staat op het punt om Europa te veroveren. En wat voor één. Gedurfd en onconventioneel. De Zweedse moderetailer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Laaggeprijsde mode in een retailomgeving met hoge uitstraling. Niets nieuws onder de zon lijkt het. Maar als je verder naar de Monki winkel kijkt zie je een totaal onconventionele modeformule. Zo vind je in de hele winkel geen beprijzing, geen signing , geen fotografie noch paspoppen.

related partner content for mobile comes here

Het winkeldesign is ook onconventioneel.: modulaire meubels, atypisch vormgegeven in hard tinten geel, groen en roze, sterk contrasterend met de witte of zwarte muur, vloer en plafond. Zoals gezegd is fotografie afwezig. In plaats daarvan veel speelse illustraties waar de zgn. Monkis een prominente rol in spelen. Al deze elementen geven de winkel een sterk merkgevoel zonder opdringerig te worden.

De retailer is in Zweden al zo succesvol dat de winkels al liefkozend bekend staan als ‘Monkiworld’ waar zgn. Monkigirls rondstruinen in de op het eerste gezich willekeurig gerangschikte kledingstukken.

In 2006 startte Monki met haar nieuwe winkelformule. Laaggeprijsde dameskleding. Geen beprijzing, geen paspoppen en zelfs geen signing om de klant maar een beetje te helpen. De oprichters lijken alle bestaande conventies binnen de modebranche overboord te hebben gegooid. Op het eerste gezicht commerciële zelfmoord. Adam Friberg, één van de oprichters hierover: “ We begonnen met de constatering dat modewinkels in winkelcentra er bijna identiek uit zien. Ga in een winkelcentrum staan en kijk 360 graden om je heen. Alles ziet er dan min of meer hetzelfde uit. Bij onze winkels en producten gaat het om anders zijn”.
Eind 2007 toonde H&M in 1997, krap één jaar na opening van de eerste Monki winkel in Stockholm, zeer grote belangstelling. H&M nam een 60% aandeel. Hiermee lag voor Monki de weg naar internationale expansie open.

Monki is op dit moment buitengewoon succesvol met 22 winkels in heel Zweden. En als gezegd nu twee in Denemarken. Komende oktober opent Monki, in het Duitse Hamburg, haar deuren. Volgend jaar in Amsterdam?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in