Overslaan en naar de inhoud gaan

Helft online display bestedingen in Europa is nu programmatic

Programmatic video groeit het hardst en stijgt met meer dan 150%.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat is te lezen in een rapport dat IAB Europe presenteerde tijdens DMexco. Het rapport dat is opgesteld met IHS Markit laat zien dat Europese programmatic reclamebestedingen vorig jaar groeiden met 42% van  5,7 miljard euro in 2015 naar 8,1 miljard euro in 2016. Dit betekent dat ietsje meer dat helft (50,1%) van de Europese bestedingen aan online display advertenties nu programmatisch wordt verhandeld.

related partner content for mobile comes here

De snelste groei komt voor rekening van programmatic video, dat toenam met 155% en nu goed is voor ruim 45% van de totale online video advertentie uitgaven. Het digitale kanaal met het hoogste aandeel ‘programmatic’, is nog steeds mobile. 65% van de mobile uitgaven was in 2016 programmatic.

Programmatic opbrengsten per formaat:
• Mobiel - € 3,5 miljard
• Video - € 1,37 miljard

Programmatische opbrengsten per regio:
• West-Europa - 7,5 miljard euro
• Midden- en Oost-Europa - 0,6 miljard euro

De verschillen in adoptie van programmatic tussen landen is overigens groot. Minder volwassen reclamemarkten lopen achter op marktleiders als Groot Brittannië en Nederland.’ Verder ziet Daniel Knapp, Executive Director TMT bij IHS Markit, een bedreiging voor de verdere groei van digitale reclame in Europea. Dit als gevolg van de onzekerheid die het gevolg is van nieuwe Europese regelgeving voor van het verzamelen en gebruiken van data.

Download hier het complete rapport.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in