Groene kansen
Tot nu toe waren veel groene marketingoperaties geboren uit opportunisme of uit nood. Een voorbeeld van dat laatste is McDonalds, dat onder externe druk meer op het milieu ging letten, bijvoorbeeld bij de keuze van verpakkingen. Maar het kan ook anders. Dat laat Starkist zien, dat als eerste zijn visminnende klanten garandeerde dat de ingeblikte tonijn was gevangen zonder dat daarbij dolfijnen werden gedood. Het succes noopte concurrenten ertoe ook ´dolfijnvrij´ te gaan produceren. Groene marketing kan ook kostenbesparingen opleveren, zo bleek bij Dow. Het chemische bedirjf investeerde in het beperken van de verspilling bij de productie en kwam er vervolgens achter dat de kostenreductie de investering ruimschoots overtrof.
Al met al biedt groene marketing bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe niches, doelgroepen of andere manieren om zich beter te onderscheiden van de concurrentie, juist in dit stadium heel wat kansen. In vrijwel elk facet dat met marketing te maken heeft - van de positionering en het bepalen van de prijs tot de promotie en de distributie - kunnen groene elementen worden verweven. Er zijn nog heel wat markten waarin het groene denken in de kinderschoenen staat. Wie er vroeg bij is, kan een langdurige voorsprong opbouwen. Mits de invoering van de groene marketing ook samenhang vertoont en strategisch gebeurt, en het niet bij een laagje vernis blijft, zoals in het verleden maar al te vaak het geval was.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta<#FONT SIZE=1>Bron: business horizons<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid