Overslaan en naar de inhoud gaan

Groene kansen

Groene marketing gaat een nieuwe fase in. De tijd van het milieubewuste sausje ligt achter ons. Echte groene marketing speelt zich af op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tot nu toe waren veel groene marketingoperaties geboren uit opportunisme of uit nood. Een voorbeeld van dat laatste is McDonalds, dat onder externe druk meer op het milieu ging letten, bijvoorbeeld bij de keuze van verpakkingen. Maar het kan ook anders. Dat laat Starkist zien, dat als eerste zijn visminnende klanten garandeerde dat de ingeblikte tonijn was gevangen zonder dat daarbij dolfijnen werden gedood. Het succes noopte concurrenten ertoe ook ´dolfijnvrij´ te gaan produceren. Groene marketing kan ook kostenbesparingen opleveren, zo bleek bij Dow. Het chemische bedirjf investeerde in het beperken van de verspilling bij de productie en kwam er vervolgens achter dat de kostenreductie de investering ruimschoots overtrof.

related partner content for mobile comes here

Al met al biedt groene marketing bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe niches, doelgroepen of andere manieren om zich beter te onderscheiden van de concurrentie, juist in dit stadium heel wat kansen. In vrijwel elk facet dat met marketing te maken heeft - van de positionering en het bepalen van de prijs tot de promotie en de distributie - kunnen groene elementen worden verweven. Er zijn nog heel wat markten waarin het groene denken in de kinderschoenen staat. Wie er vroeg bij is, kan een langdurige voorsprong opbouwen. Mits de invoering van de groene marketing ook samenhang vertoont en strategisch gebeurt, en het niet bij een laagje vernis blijft, zoals in het verleden maar al te vaak het geval was.

< SIZE=1>Bron: business horizons<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in