Automerken moeten het anders doen
De autobranche kampt met stagnerende omzetten. Dus wordt het voor individuele merken nog belangrijker zich te onderscheiden. En dat is er niet makkelijker op geworden. De tendens is, zoals bekend, eerder omgekeerd. Het bekende windtunnel-effect is daar niet vreemd aan. Kijk maar in een gemiddelde file: steeds meer auto´s zien er hetzelfde uit. Er blijft echter nog genoeg te differentiëren over. Zo kunnen automerken zich profileren met het creëren van ´experiences´ rondom het merk. Voorbeelden daarvan zijn ´Autostad Wolfsburg´ van VW en het voor 2003 geplande beleveniscentrum van BMW in München. Ook in de wereld van de dealers valt er nog heel wat werk te doen, bijvoorbeeld door showrooms beter op de merkwaarden af te stemmen. En nieuwe modellen die wel anders zijn, zoals de Beetle van VW, kunnen het hele merk een upswing geven. Last but not least is er natuurlijk de communicatie. Door merkwaarden uit te dragen die in het verlengde liggen van de levensstijl van de doelgroep en daarbij voeling houden met de technische en uiterlijke kenmerken van het model, is het mogelijk het merk meer emotionele lading te geven dan nu gebeurt. Een auto die opvalt door zijn design, kan in een setting van schoonheid worden gecommuniceerd en een auto die goed presteert, kan een sportief tintje meekrijgen. Er valt nog heel wat te profileren op autogebied.
<#FONT SIZE=1>Bron: marketing journal<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid