Overslaan en naar de inhoud gaan

Automerken moeten het anders doen

Auto´s lijken in technisch opzicht steeds meer op elkaar. Toch valt er nog wel wat te differentiëren voor automerken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De autobranche kampt met stagnerende omzetten. Dus wordt het voor individuele merken nog belangrijker zich te onderscheiden. En dat is er niet makkelijker op geworden. De tendens is, zoals bekend, eerder omgekeerd. Het bekende windtunnel-effect is daar niet vreemd aan. Kijk maar in een gemiddelde file: steeds meer auto´s zien er hetzelfde uit. Er blijft echter nog genoeg te differentiëren over. Zo kunnen automerken zich profileren met het creëren van ´experiences´ rondom het merk. Voorbeelden daarvan zijn ´Autostad Wolfsburg´ van VW en het voor 2003 geplande beleveniscentrum van BMW in München. Ook in de wereld van de dealers valt er nog heel wat werk te doen, bijvoorbeeld door showrooms beter op de merkwaarden af te stemmen. En nieuwe modellen die wel anders zijn, zoals de Beetle van VW, kunnen het hele merk een upswing geven. Last but not least is er natuurlijk de communicatie. Door merkwaarden uit te dragen die in het verlengde liggen van de levensstijl van de doelgroep en daarbij voeling houden met de technische en uiterlijke kenmerken van het model, is het mogelijk het merk meer emotionele lading te geven dan nu gebeurt. Een auto die opvalt door zijn design, kan in een setting van schoonheid worden gecommuniceerd en een auto die goed presteert, kan een sportief tintje meekrijgen. Er valt nog heel wat te profileren op autogebied.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: marketing journal<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in