Geen alcoholreclame meer op TMF, MTV, Nickelodeon en FoxKids
Sinds 1990 onderschrijven de producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken de Reclamecode voor alcoholhoudende drank. De Code bevat regels over reclame en verkoopbevorderende activiteiten. De Code beoogt geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie in de hand te werken of te suggereren.Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet gericht zijn op minderjarigen. Daarom heeft de alcoholindustrie in het kader van de zelfregulering afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd. Jaarlijks wordt over de periode van juli van het ene jaar tot en met juni van het daaropvolgende jaar vastgesteld welke zenders zijn aan te merken als jongerenzender. Definitie van een jongerenzender volgens de Code is "een zender waarvan meer dan 25 procent van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen." Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen (mensen die jonger zijn dan 18 jaar) in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.
STIVA-directeur Hanneke Heeres: ‘Met deze duidelijk meetbare gegevens kan de alcoholindustrie goed uit de voeten. De kern van de zaak is dat onze reclame niet op minderjarigen gericht is en de jaarlijkse vaststelling van de jongerenzenders helpt om de zelfregulering ook in dit aspect betekenisvol te laten zijn.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid