Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen alcoholreclame meer op TMF, MTV, Nickelodeon en FoxKids

De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) laat jaarlijks door bureau Intomart vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sinds 1990 onderschrijven de producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken de Reclamecode voor alcoholhoudende drank. De Code bevat regels over reclame en verkoopbevorderende activiteiten. De Code beoogt geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie in de hand te werken of te suggereren.Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet gericht zijn op minderjarigen. Daarom heeft de alcoholindustrie in het kader van de zelfregulering afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd. Jaarlijks wordt over de periode van juli van het ene jaar tot en met juni van het daaropvolgende jaar vastgesteld welke zenders zijn aan te merken als jongerenzender. Definitie van een jongerenzender volgens de Code is "een zender waarvan meer dan 25 procent van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen." Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen (mensen die jonger zijn dan 18 jaar) in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.

related partner content for mobile comes here

STIVA-directeur Hanneke Heeres: ‘Met deze duidelijk meetbare gegevens kan de alcoholindustrie goed uit de voeten. De kern van de zaak is dat onze reclame niet op minderjarigen gericht is en de jaarlijkse vaststelling van de jongerenzenders helpt om de zelfregulering ook in dit aspect betekenisvol te laten zijn.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in