Overslaan en naar de inhoud gaan

(Gastblog) Marketing is springlevend!

Door Guy van Liemt RM Steeds meer organisaties en merken nemen de purpose als het kloppende uitgangspunt van hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De reden dat zij dit doen is tweeledig. Ten eerste is purpose een purchase trigger geworden. Klanten – zowel bedrijven als consumenten – verwachten in toenemende mate dat hun belang centraal staat en niet het belang van de organisatie. Zij verwachten het niet alleen, maar belonen die organisaties daarvoor met hun koopgedrag. Met de komst van social media gaan zowel punishment als praise public. People don’t buy what you do, people buy why you do it.

related partner content for mobile comes here

De tweede reden is dat een purpose medewerkers inspireert om iedere dag opnieuw uit hun bed te komen en met passie en bevlogenheid hun werk te doen. It’s not what you buy, it’s what you buy into. Mensen die met bevlogenheid (passie) aan iets werken waar zij zelf in geloven zijn bereid zich meer en met meer enthousiasme in te zetten, zijn productiever, zijn betere ambassadeurs, geven niet op bij tegenslag, zorgen voor gelukkigere klanten, hebben grote aantrekkingskracht op potentiële medewerkers, etc. Medewerkers worden niet langer als human resources (menselijke middelen) gezien maar weer als mensen, als gelijkgestemden.

De overeenkomst tussen de twee is dus de mens. Alle klanten zijn mensen, alle medewerkers ook. Alle investeerders trouwens ook. De mens komt weer centraal te staan en wat zij fijn vinden, waar ze gelukkig van worden. If you don’t understand people, you don’t understand business. At the end of the day it is human beings doing business with human beings.

Welke stappen kun je nemen om tot een optimaal resultaat te komen?
De vraag is niet of maar hoe. Een handig hulpmiddel is om te starten met Simon Sinek’s Golden Circle: WHY, HOW en WHAT waarbij je uiteraard met de WHY start. Soms is er al een WHY vanaf de start van de organisatie, anderen formuleren die pas later. Het begint vaak bij moed en leiderschap. The goal is to find people who believe what you believe.

Uit de praktijk
Pursposeful positioneren wordt aangehangen door een vooraanstaand gezelschap van wetenschappers (Philip Kotler, Michael Porter, Ross Kanter, etc.), directeuren & ondernemers (Steve Jobs, Paul Polman, Sam Palmissano, Howard Schultz, etc.) en creatieven (Alex Bogusky, Simon Mainwaring, Mark Woerde, etc.). Jim Stengel heeft de Stengel 50 gepubliceerd naast de 28 Firms of Endearment. Voorbeelden zijn fast movers als Unilever (van Dove tot Blue Band), P&G (van Pampers tot Always) en Johnson & Johnson tot B2B bedrijven als IBM, DSM en Desso tot retailers als Starbucks, Whole Foods, Chipotle, Zappos, Marks & Spencer en Colruyt en zelfs een enkele financiële dienstverlener zoals Triodos Bank en DELA. Maar ook Artis, O’Neill, Patagonia, Timberland, Under Armour, UPS, Google, LEGO, Facebook, Apple, Nike, IKEA, TED, Southwest Airlines, Innocent, Flexa (AKZO Nobel), van Gansewinkel Groep, etc.

Tot slot
Deze merken en organisaties zien purposeful positioning als het antwoord op het veranderende maatschappelijke landschap. Zij zien purposeful positioning als de manier om letterlijk en figuurlijk waardevollere merken en organisaties te creëren. Want hoewel purpose dus niet over geld gaat, it almost always results in making more money than you ever thought possible. Sommigen zeggen zelfs: The future of profit is purpose. De kunst is de juiste volgorde te snappen en toe te passen. Marketing is dood? Marketing is springlevend!

Dit is een bijdrage uit de NIMA publicatie 'Marketingthema’s 2013, de visie van inspirerende experts' welke nu gratis online beschikbaar is.

, Expert Marketing en Communications Professional bij Van Liemt Marketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in