Overslaan en naar de inhoud gaan

Fastfood blijft groeien door toename verwenmomenten

De fastfood-sector groeide vorig jaar met 8,7 procent. Voor dit jaar verwacht ABN Amro een groei van 5 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De fastfood-sector is vorig jaar stevig gegroeid. De plus van 8,7 procent werd deels gerealiseerd door hogere prijzen, de verkoopvolumes stegen met 5,7 procent. Nederland zag 130 vestigingen van fastfood-restaurants hun deuren openen in 2017. ABN Amro verwacht voor 2018 een stijging van de verkoopvolumes van fastfood-restaurants met 5 procent.

related partner content for mobile comes here

Dat meldt de bank in een sector-update. ABN Amro: ‘In de afgelopen zeven jaar was al sprake van een stijging van 25,1%. Omdat prijzen hoger lagen, steeg de omzet 45,7% in die periode.’

Dunkin' Donuts
Internationale ketens als Five Guys en Dunkin’ Donuts vestigen zich volgens ABN Amro graag met meerdere locaties in ons land. Sonny Duijn, sector-econoom bij de bank: ‘Zij profiteren bijvoorbeeld van het aantal eetmomenten. Doordat consumenten inmiddels zo’n zes eetmomenten op een dag hebben, in plaats van de traditionele vier, wordt er vaker buitenshuis geconsumeerd. De meer verwenmomenten komen tezamen met de behoefte aan snel en gemakkelijk (klant-en-klaar) eten, Fastfood-restaurants ten goede.’

Fritesjuwelier
Een trend die deze branche volgens Duijn kenmerkt, is de toenemende focus van consumenten op ‘gezond consumeren’. Hij zegt: ‘Hierdoor zijn concepten ontstaan die enkel biologisch en vers voedsel bereiden, zoals Fritesatelier en Croquetten Boutique. Tegelijkertijd voegen gevestigde Fastfood restaurants een gezond(er) en vegetarisch assortiment toe, zoals McDonalds met salades en glutenvrije burgers.’

Hoogconjunctuur
Overigens groeiden de totale bestedingen aan eten en drinken, onder invloed van de positieve economische omstandigheden. De totaalomzet is nu circa 59,5 miljard euro (bron: FSIN). De omzet van het segment out-of-home groeide met 4,1 procent harder dan die van het at-home-segment (+3,4 procent).

 

Beeld: de Summer Crisp Parmesan burger van McDonald's

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in