Overslaan en naar de inhoud gaan

Eneco en Omoda winnen DDMA Customer Data Awards 2023

Louwman en Het Concertgebouw vissen achter het net.
DDMA Customer Data Awards 2023
Winnaar Omoda (tweede van rechts) naast Het Concertgebouw
© Afbeelding: Rens Blom / Adformatie
DDMA Customer Data Awards 2023
Winnaar Omoda (tweede van rechts) naast Het Concertgebouw
© Afbeelding: Rens Blom / Adformatie

Eneco en Omoda zijn de winnaars van de jaarlijkse DDMA Customer Data Awards 2023. Omoda pakt de prijs in de categorie Data Challenger, waar Eneco wint in de categorie Enterprise.

related partner content for mobile comes here

De Customer Data Awards zijn voor de zeventiende keer uitgereikt door branchevereniging DDMA. Een onafhankelijke vakjury heeft de inzendingen teruggebracht tot een shortlist met genomineerden, die op 7 november hun case gepresenteerd hebben. Voor de Data Challenger-prijs waren Omoda en Het Concertgebouw in de race. Eneco en Louwman streden om de Enterprise-award.

Next best actions omnichannel uitserveren

Volgens de jury illustreert de case van Eneco een uitdaging waar veel ondernemingen voor staan: hoe zorg je voor relevante, persoonlijke en consistente communicatie over alle kanalen heen, waarbij je maximaal rekening houdt met alle gegevens die je van klanten krijgt. Zowel over personalisatie vanuit service-oogpunt, als voor commercie. Eneco is zeer geslaagd in het tackelen van deze uitdaging, aldus de jury. ‘De compleetheid en precisie waarmee de case is uitgevoerd valt op. Over elk detail lijkt te zijn nagedacht. De next best actions worden omnichannel uitgeserveerd en actief gebruikt in de bemande kanalen.’

Omodo creëert win-win

Over de case van Omoda meldt de jury: ‘Als omnichannel fashion retailer ervaart Omoda wereldwijd de nadelen van het gemak waarmee consumenten online kleding kunnen bestellen én retourneren. Omoda heeft de aanpak van dit probleem op een slimme manier weten te koppelen aan marge. Hierdoor profiteert Omoda én het milieu zonder dat de klant bewust hinder ondervindt. Met slim gebruik van data en twee algoritmes wordt er écht een win-win gerealiseerd. Een mooi voorbeeld voor andere bedrijven om inspiratie uit te putten.

'Niveau Challengers stijgt'

Juryvoorzitter Frank de Beun zegt dat het de jury dit jaar vooral is opgevallen dat het niveau van de Challengers steeds hoger wordt. ‘Je ziet dat dat kleinere organisaties nu echt een inhaalslag maken ten opzichte van de corporates.’ Alle ingezonden cases zijn door de vakjury beoordeeld op onder meer rendement, strategische verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten. Naast juryvoorzitter Frank de Beun bestaat de vakjury uit Lisette Gouda (ANWB), Arnold van het Nederend (KPN), Ewout Vis (Ewout Vis Data & Analytics), Ceesjan de Vos (Ternair Marketing Cloud) en Bas Karsemeijer (DataOps House & ShelfSupervisor).

Vorige winnaars

Vorig jaar won Rabobank de Customer Data Award, ten koste van Leen Bakker en Randstad Groep Nederland. De Challenger-prijs – die vorig jaar debuteerde – ging destijds naar Vattenfall. De publieksprijs, waarvoor het studiopubliek en kijkers live konden stemmen, werd gewonnen door Leen Bakker.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in