EC: voedings-reclame onbetrouwbaar
Van de 4.600 gezondheidsclaims hebben de experts er slechts 510 aanvaard. Brussel heeft een paar jaar geleden beslist dat alleen bewezen gezondheidseffecten gebruikt mogen worden. Fabrikanten hebben daarom duizenden aanvragen ingediend. Nu het wetenschappelijke advies over al die aanvragen binnen is, komt hier snel politieke besluitvorming over. In de loop van 2012 zullen adverteerders claims die niet kloppen uit hun reclame moeten weglaten.
Benecol komt in zijn reclame met een claim die wél deugt: het product helpt cholesterol te verlagen. Maar de aanvragen voor probiotica als Yakult of Actimel werden ingetrokken door de fabrikant, omdat die de claims niet kon bewijzen. En bij Red Bull is niet bewezen dat het bestanddeel taurine extra energie geeft. Vooral vitamines en mineralen kregen wel een positief rapport, al stelt de consumentenorganisatie BEUC dat evenwichtige voeding hier meestal volstaat.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBron: De Tijd (België).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid