Overslaan en naar de inhoud gaan

EC: voedings-reclame onbetrouwbaar

Reclame waarin die voedingsproducten allerlei gezondheids- effecten krijgt toegedicht, zijn ongeloofwaardig, melden voedingsexperts van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van de 4.600 gezondheidsclaims hebben de experts er slechts 510 aanvaard. Brussel heeft een paar jaar geleden beslist dat alleen bewezen gezondheidseffecten gebruikt mogen worden. Fabrikanten hebben daarom duizenden aanvragen ingediend. Nu het wetenschappelijke advies over al die aanvragen binnen is, komt hier snel politieke besluitvorming over. In de loop van 2012 zullen adverteerders claims die niet kloppen uit hun reclame moeten weglaten.

related partner content for mobile comes here

Benecol komt in zijn reclame met een claim die wél deugt: het product helpt cholesterol te verlagen. Maar de aanvragen voor probiotica als Yakult of Actimel werden ingetrokken door de fabrikant, omdat die de claims niet kon bewijzen. En bij Red Bull is niet bewezen dat het bestanddeel taurine extra energie geeft. Vooral vitamines en mineralen kregen wel een positief rapport, al stelt de consumentenorganisatie BEUC dat evenwichtige voeding hier meestal volstaat.

Bron: De Tijd (België).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in