Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de trends in foodretail volgens ABN Amro

Meer gemakswinkels in steden en wijken, vaker XL-winkels met veel beleving en meer onderweg eten.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Traditionele supermarkten staan in toenemende mate onder druk. De concurrentie komt onder meer uit de hoek van online foodretail, discounters, kleine ‘to go’ stadswinkels, branchevreemde partijen en – zoals ABN Amro het formuleert – ‘storytellers rondom food’ zoals Marqt en Ekoplaza. Ook de trend dat consumenten steeds meer onderweg willen eten en meer direct willen consumeren, zet zich volgens ABN Amro de komende jaren door. Dat neemt echter niet weg dat de gehele food-koek blijft groeien. De omzet neemt jaarlijks met ongeveer 1,8 procent toe.

related partner content for mobile comes here

Beleving
Henk Hofstede
, sector banker retail bij ABN Amro, zegt in een visiestuk dat eerder werd gepubliceerd in FoodStrategy, dat de bank op termijn een teruggang van het aantal locaties en formules voorziet (vooral op het platteland). Hofstede: ‘De winnaars zijn: de stadswinkels en de conveniencestores op hightraffic locaties. En daarnaast de wijksupermarkten op goede strategische plekken – maar ze moeten wel genoeg parkeergelegenheid hebben en voldoende dominantie op het gebied van assortiment en omvang. Bovendien moeten deze partijen een goede omnichannel-propositie hebben en de consument veel gemak en beleving kunnen bieden.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in