Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand salience: opvallen en op het juiste moment in het brein zitten

De manier waarop we naar merkgroei kijken is de afgelopen jaren veranderd. Opvallen is tegenwoordig de belangrijkste metric in…
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Merken groeien door mentaal en fysiek aanwezig te zijn op het moment van de koopbeslissing. Het wil zeggen dat je merk er is op het moment dat het ertoe doet. Hoe groter de mentale en fysieke beschikbaarheid, hoe groter de marktgroei.



Mentale beschikbaarheid gaat over de linkjes die je in je hoofd aan een merk koppelt. Daarbij zijn de distinctive brand assets (DBA’s) essentieel. Dit zijn (betekenisloze) merkelementen die je kunt waarnemen, zoals kleuren, font, jingle of iconen. En die zijn voornamelijk belangrijk in relatie tot category entry points (CEP’s). Dit zijn de relevante koop-of behoeftensituaties waarin men aan het merk zou moeten denken. Bijvoorbeeld: ‘onderweg’, ‘na het sporten’ of ‘met vriendinnen’.

Brand salience is de kans dat je als merk in het brein oppopt in een beslissende (koop-) situatie



Brand salience is de kans dat je als merk in het brein oppopt in een beslissende (koop-) situatie

Hoe zorg je dat je opvalt met je merk?

De afgelopen jaren heeft Blauw verschillende merkonderzoeken gedaan. Deze onderzoeken bevestigen

de ‘How Brands Grow’ visie van Byron Sharp. De beste manier om op te vallen is, is je onderscheiden van de branche. Want als jij je gedraagt in de stijl van de branche, dan maak je waarschijnlijk geen reclame voor jouw merk, maar voor de hele branche.

. De beste manier om op te vallen is, is je onderscheiden van de branche. Want als jij je gedraagt in de stijl van de branche, dan maak je waarschijnlijk geen reclame voor jouw merk, maar voor de hele branche.

Onderscheidende merkelementen

De meeste spelers in de financiële sector kiezen voor een blauw logo. Dat is niet zo gek, want mensen associëren de kleur blauw met vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid. Maar je valt in deze sector met een blauw logo minder op. Stel dat je als beginnende financiële organisatie aan je merk wilt bouwen, dan is het slimmer om juist voor een andere kleur, voor andere distinctive brand assets, te kiezen. Dit geldt voor iedere sector. Zo zijn er in de modebranche veel merken die rood in hun logo gebruiken, vaak in combinatie met zwart en/of wit. Consumenten halen daardoor merkelementen van verschillende merken door elkaar. Een merk dat afwijkt van de andere kledingmerken is bijvoorbeeld

Miss Etam, zij weten door hun afwijkende paarse kleur de aandacht te pakken. Consumenten herkennen Miss Etam aan de kleur van het logo.

, zij weten door hun afwijkende paarse kleur de aandacht te pakken. Consumenten herkennen Miss Etam aan de kleur van het logo.

Afwijkende situaties waarbij consumenten aan jouw merk kunnen of moeten denken

Het is belangrijk om niet alleen qua brand assets, maar ook qua category entry points (de momenten waarop jij de aandacht wilt trekken) voor een andere aanpak te kiezen. Zorg dat je momenten claimt waarop jij met jouw merk de aandacht wilt trekken en onderscheid je daarin van de rest.



Obvion hypotheken doet dat goed. Een hypotheek afsluiten is voor starters op de arbeidsmarkt en ZZP’ers behoorlijk lastig. Daar speelt Obvion handig op in. Zij wijken af van andere hypotheekverstrekkers en claimen het moment van een hypotheek afsluiten als nog geen vast contract hebt of zzp’er bent.

Een voorbeeld in de telecomwereld is Tele2. De telecombranche was vrij zakelijk, het draaide vooral om het aantal belminuten, het aantal MB’s. Tele2 was een van de eerste telecomaanbieders die met hun brand strategy afweek van de rest. Zij claimen met succes zoveel mogelijk CEP’s. “Iedereen wil het liefst de hele dag Netflix, YouTube of Spotify streamen.” Met Tele2 kan dat. Niet omdat het moet, maar…


Een voorbeeld in de telecomwereld is Tele2. De telecombranche was vrij zakelijk, het draaide vooral om het aantal belminuten, het aantal MB’s. Tele2 was een van de eerste telecomaanbieders die met hun brand strategy afweek van de rest. Zij claimen met succes zoveel mogelijk CEP’s. “Iedereen wil het liefst de hele dag Netflix, YouTube of Spotify streamen.” Met Tele2 kan dat. Niet omdat het moet, maar…

Een voorbeeld in de telecomwereld is Tele2. De telecombranche was vrij zakelijk, het draaide vooral om het aantal belminuten, het aantal MB’s. Tele2 was een van de eerste telecomaanbieders die met hun brand strategy afweek van de rest. Zij claimen met succes zoveel mogelijk CEP’s. “Iedereen wil het liefst de hele dag Netflix, YouTube of Spotify streamen.” Met Tele2 kan dat. Niet omdat het moet, maar…

Kwantitatief onderzoek naar de category entry points en distinctive brand assets


Blauw kan met verschillende onderzoeksmethoden achterhalen hoe opvallend je DBA’s zijn, hoe sterk je CEP’s zijn en wat jouw concurrentiepositie is. Met kwantitatief onderzoek kom je erachter:

Blauw kan met verschillende onderzoeksmethoden achterhalen hoe opvallend je DBA’s zijn, hoe sterk je CEP’s zijn en wat jouw concurrentiepositie is. Met kwantitatief onderzoek kom je erachter:

  • Op welke momenten consumenten aan jouw merk denken
  • Welke momenten jij nog meer kunt claimen om consumenten ook op andere momenten aan jouw merk te laten denken
  • Wat je sterkste brand assets zijn
  • Wat de marktpositie van jouw merk is

Waar jouw kansen binnen je branche liggen Jouw brand salience meten?

Wil je weten hoe het met jouw brand salience gesteld is, expert Merk

Christel van de Burgt gaat graag met je in gesprek. Laat je adviseren of lees hier meer over hoe merkonderzoek jouw marktaandeel kan laten groeien.

hier meer over hoe merkonderzoek jouw marktaandeel kan laten groeien.

meer over hoe merkonderzoek jouw marktaandeel kan laten groeien.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in