Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit is een manier om de slagingskans van productinnovaties te vergroten

De situatie waarin consumenten zich bevinden, is van grote invloed op hoe zij de smaak van voedingsmiddelen beoordelen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De situatie waarin consumenten zich bevinden, is van grote invloed op hoe zij de smaak van voedingsmiddelen beoordelen.

related partner content for mobile comes here

Dit concluderen onderzoekers van Wageningen Food & Biobased Research na een onderzoek met vliegtuigmaaltijden. Een real-life situatie, zoals die aan boord, is volgens de onderzoekers in het lab goed na te bootsen.

, biedt volgens de onderzoekers fabrikanten aanknopingspunten om de voorspellende waarde van producttests, en daarmee de slagingskans van productinnovaties, aanzienlijk te vergroten. 

Vliegtuigmaaltijd

De onderzoekers lieten 466 consumenten een vliegtuigmaaltijd beoordelen. De helft (242 mensen) deed dit in het lab: in gangbare testcabines en in een omgeving waarin de situatie aan boord was nagebootst.

De deelnemers zaten ‘aan boord’ in vliegtuigstoelen in rijen dicht achter elkaar, en ontvingen elk een boarding pass. Ze kregen veiligheidsinstructies en op de achtergrond klonk het geluid van vliegtuigmotoren. De maaltijden werden geserveerd door stewardessen.

De overige deelnemers (222 mensen) beoordeelden hun maaltijd tijdens een reis aan boord van een echt vliegtuig. In totaal werden vier verschillende vliegtuigmaaltijden (twee met rijst, twee met pasta) getest.

In testcabine of aan boord

De beoordeling van maaltijden in de nagebootste vliegtuigsituatie kwam sterk overeen met die aan boord van een echt vliegtuig. De beoordeling in de testcabines week bij de helft van de maaltijden significant af van die in de andere situaties.

In de testcabines gaven deelnemers de maaltijden allemaal een vergelijkbaar rapportcijfer; in de beide situaties ‘aan boord’ kwam de ene maaltijd duidelijk als lekkerder uit de bus dan de andere.

‘De resultaten van ons onderzoek bewijzen de meerwaarde van testen in een real-life omgeving’, zegt Nancy Holthuysen, onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research, en projectleider.

Van de markt

Gemiddeld verdwijnt twee derde van de voedingsmiddelen na introductie binnen een jaar weer van de markt, omdat consumenten ze minder waarderen dan verwacht. Fabrikanten en cateraars beperken zich bij het testen van producten vaak tot een beoordeling door consumentenpanels in testcabines. Zij vinden, volgens de Wageningse onderzoekers, research in een real-life situatie vaak te duur, te tijdrovend of te ingewikkeld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in