Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de beste infographic-makers van 2016

Clever°Franke en Frédérik Ruys winnen BNO Infographics Jaarprijs
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De twee winnaars van de BNO Infographics Jaarprijs 2016 maakten allebei een digitale infographic. Ontwerpbureau  brengt de mobiliteit van de Amerikaanse hoofdstad Washington, D.C. interactief in beeld.  won met zijn geanimeerde datavisualisatie "Blow Out ’t Haantje" voor het televisieprogramma Onzichtbaar Nederland (VPRO).

related partner content for mobile comes here

Geen prijs voor print

De Infographics Jaarprijs wordt uitgereikt door de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). Deelnemers konden inzenden voor twee categoriën: digitaal en print. In de categorie print is dit jaar geen winnaar, want de jury vond geen van de vijftien inzendingen goed genoeg om als inspirerend voorbeeld te dienen. 

Clever°Franke en Frédérik Ruys ontvangen ieder een geldbedrag van 1.500 euro. De jury noemt de twee inzendingen 'totaal verschillend, maar even sterk'. In het juryrapport staat: 'De projecten laten zien wat de meerwaarde van (data)visualisatie is: het in beeld brengen van datgene wat met het blote oog niet zichtbaar is, zodat de kijker tot waardevolle inzichten kan komen.'

Mobiliteit in Washington

De winnende interactieve datavisualisatie '' van Clever°Franke brengt de mobiliteit van de Amerikaanse hoofdstad Washington, D.C. in beeld. De visualisatie is enorm rijk aan informatie, maar heel eenvoudig en verleidelijk om te gebruiken.

Aardbevingen in Groningen

Frédérik Ruys won met zijn geanimeerde datavisualisatie 'Blow Out ’t Haantje' voor het televisieprogramma Onzichtbaar Nederland (VPRO). De animatie begint met de spectaculaire verdwijning na een blow-out van boortoren ’t Haantje in 1965. Vervolgens wordt je als kijker meegenomen naar de actualiteit van de aardbevingen in de provincie Groningen. De jury was onder de indruk van de impact die de visualisaties hebben op het verhaal. 'Video, 3D-reconstructie, datavisualisatie en voice over versterken elkaar en brengen de relatie tussen de gasboringen en de aardbevingen overtuigend in beeld.'

 

De jury 

De inzendingen werden beoordeeld door een zeskoppige jury, bestaande uit: Karin Schwandt (infographicsmaker en BNO-bestuurslid), Maren Wiersma (Dienst Publiek en Communicatie, Ministerie van Algemene Zaken), Arent Benthem (in60seconds), Robert Stiphout (freelance redacteur), Stephan Okhuijsen (data consultant en directeur Datagraver) en Max Gorbachevskiy (oprichter Infographer, Moskou).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in