Design moet Leven


Volgdevos.nl, volgdeoehoe.nl, beleefdelente.nl. Steeds meer natuurbeheerders laten je meekijken bij wat er zich allemaal afspeelt in de natuur. Door webcams te plaatsen bij holen, nesten en in bomen, kunnen wij ongegeneerd mee gluren met de dieren en hun bijzondere momenten. Zo konden we op 24 maart een piepjonge oehoe zien en een paar dagen later de geboorte van vier jonge vossen in de Oostvaardersplassen volgen. Paringen, ruzies, berovingen, broeden, ochtendgymnastiek, ochtendhumeur, bij elke gebeurtenis volgt heftig verkeer via twitter. Elke ochtend vragen miljoenen mensen zich toch weer af hoe het is met de ooievaar of de baby vosjes.
Op één of andere manier is de natuur boeiend om te volgen. Het mooie aan iets levends is dat het elke keer anders is. De uitkomsten zijn spannend en verassend. Of is het volgen van iets ‘an sich’ al interessant? Sinds de uitvinding van de televisie zijn er soaps waar mensen van dag tot dag de belevenissen van personen in een fictieve wereld volgen. Toen Endemol in 1999 met Big Brother echte mensen tezamen in een huis opsloot en die 24 uur per dag volgde met camera’s, smulde iedereen van de echte ruzies en vrijpartijen. Reality-televisie werd een hype. Na dit wereldwijde succes groeide het aantal reality programma’s enorm, waarbij we ons nu weer moeten afvragen of het nog echt is of dat de “reality” gemanipuleerd is om de kijkcijfers de lucht in te krijgen. Hoe dan ook, we blijven kijken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijTeamleider Online
AVROTROSCommunications Director
World Press PhotoHet volgen van iets is verslavend. Je wilt weten hoe het verder gaat, wat er gaat gebeuren. Je bent bang om iets te missen. Verder zit er ook een sociaal aspect aan. Je kijkt tegelijk met vele anderen naar het zelfde. Je deelt iets met anderen, je bent er onderdeel van. Het ‘live-streamen’ van gebeurtenissen versterkt dit alleen maar. En in combinatie met de hedendaagse media als blogs en twitter is er ook nog eens de mogelijkheid om in contact te komen met gelijksoortige, om gedachtes uit te wisselen of in discussie te gaan.
Naast mensen en dieren kunnen we natuurlijk nog veel meer volgen. Bedrijven en organisaties bijvoorbeeld. Deze zijn ook levend. Internet, social-media en technische revoluties bieden merken de mogelijkheid om zich te kunnen gedragen als levende organismes. Zijn identiteit moet dan ook even organisch zijn als het merk zelf. Het zou zijn taal moeten kunnen spreken, mee kunnen groeien en zich kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Zou dat niet interessant zijn om te volgen?
De website van Sagmeister&Walsh is al een live webcam. Je kunt af en toe even kijken of mensen op hun plek zitten en over hun schouder meekijken waarmee ze bezig zijn. Natuurlijk zijn webcams niet de enige manier om iets te volgen. Zo is de identiteit van onedotzero opgebouwd uit tweets over het media festival zelf. De identiteit van een Scandinavische peninsula word gestuurd door een weerstation. Voor een plek waar de temperatuur zo bepalend is is dat natuurlijk zeer passend.
Is jouw bedrijf/organisatie interessanter dan het leven van een vos? Laat het zien, breng je merk tot leven. De behoefte om iets te volgen is er, miljoenen mensen smachten op een nieuw avontuur. Dit is de kans ‘to get them hooked!’
Een fijne lente!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid