Overslaan en naar de inhoud gaan

De paralel tussen weblogs en radiostation FunX

Eind 2003 was ik bij een bijeenkomst voor jongeren die ik samen met een fabrikant had georganiseerd. Op de vraag welke radiostations ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eind 2003 was ik bij een bijeenkomst voor jongeren die ik samen met een fabrikant had georganiseerd. Op de vraag welke radiostations ze luisterden, kwam unaniem als antwoord . Dat was voor mij de eerste keer dat ik hoorde van het station, dacht dat MP3 het helemaal was, of radio 538 of een ander groot station. Maar gewone radio was in werkelijkheid ouwelullenradio zeiden ze, als format bedacht door buitenstaanders en gewone radiostations stonden ook nog eens stijf van de commercials.

related partner content for mobile comes here

Vandaag een interessant stukje in de Volkkrant over FunX en het aardige is dat als je het leest, het succes van FunX grote overeenkomsten heeft met het succes van weblogs.

Het station is laagdrempelig. Het staat midden in zijn doelgroep en geeft de mogelijkheid te reageren. Het station is autenthiek en wordt met minimale middelen gemaakt. Het wordt niet gemaakt met commercie als uitgangspunt, maar geeft commercie wel de ruimte, maar dan op een andere manier dan traditionele radiostations. Ze hoeven geen programma's te maken op adverteerders te trekken, het gaat om de liefde voor de muziek. Zo maar even wat overeenkomsten met weblogs.

Het (publieke omroep!!) station werd 3 jaar geleden op initiatief van toenmalige staatssecretaris Van der Ploeg, door lokale omroepen van de vier grote steden opgericht. Voor het station geen grote reclamecampagnes, dat bleek helemaal niet nodig, jongeren tipten elkaar via MSN Messenger over het bestaan van het radiostation. Inmiddels is het station het best beluisterde onder jongeren in de randstad.

Het geheim volgens programmadirecteur Dannawi: Wij zijn onze luisteraars. De jongeren willen zich serieus genomen voelen. Dan moet je geen radio maken vanuit de gedachte, de jeugd zal dit wel willen horen, verklaart hij. Maar vanuit, wat willen JULLIE horen?

Op allerlei manieren laat het station zien dat ze midden in hun doelgroep staan en de doelgroep betrekt bij de ontwikkeling van het station.

Tja dat lijkt toch wel heel veel op het verhaal achter weblogs.Ook daar kun je zeggen: wij zijn de bezoekers. Net zoals: wij zijn de luisteraars. Het succes is goed te verklaren, want de behoefte is er vanuit de maatschappij en daar passen verschillende deksels op. En als er een structurele behoefte is aan dit soort zaken, weet je ook dat de kans erg groot is dat het niet zomaar overwaait, dat er sprake is van een fundament.

Sorry marketeers, hypes gaan over, maar behoeftes die dieper zitten die blijven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in