Overslaan en naar de inhoud gaan

De opvallendste Valentijnsacties van 2018

Van Valentijnsspijkers tot een pr-actie tegen de bloemist.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Zelf een opvallende campagne gespot? Voeg hem toe in de reacties.

Roze Valentijnsmandjes voor singles


In sommige Jumbo- en Albert Heijn-fillialen kun je vandaag boodschappen doen met een roze mandje. Daarmee laat je zien dat je single & "ready to mingle bent".

In sommige Jumbo- en Albert Heijn-fillialen kun je vandaag boodschappen doen met een roze mandje. Daarmee laat je zien dat je single & "ready to mingle bent".

Het lijkt erop alsof Albert Heijn deze actie schaamteloos gekopieerd heeft van concurrent Jumbo, die vorig jaar al deze mandjes uitdeelde aan vrijgezellen.

Gamma geeft Valentijnsspijkers weg


Reclamebureau Joe Public bedacht voor Gamma spijkers met een hartvormige kop. Met de Valentijnsspijkers kunnen geliefden met heel hun hart iets maken voor hun Valentijn, is het idee. GAMMA wil met deze actie ook jongeren aanzetten tot het maken van bijvoorbeeld een mooi sleutelblokje, tijdschriftenrek, dienblad of fotolijstje. De liefdesspijkers worden gratis verstrekt bij een besteding van €30,- en op vertoon van je voordeelpas.

Reclamebureau Joe Public bedacht voor Gamma spijkers met een hartvormige kop. Met de Valentijnsspijkers kunnen geliefden met heel hun hart iets maken voor hun Valentijn, is het idee. GAMMA wil met deze actie ook jongeren aanzetten tot het maken van bijvoorbeeld een mooi sleutelblokje, tijdschriftenrek, dienblad of fotolijstje. De liefdesspijkers worden gratis verstrekt bij een besteding van €30,- en op vertoon van je voordeelpas.

Snickers is niet zo romantisch aangelegd...

Twee weken geleden kwam Rapper Sjors met een pornovideo waarin zijn partner een Snickers at. De video ging viral en op sociale media werd ook de candybar opgemerkt. Daarom besloot Snickers deze gewaagde Valentijnsinhaker in te zetten, met daarin de catchphrase van Sjors. De inhaker is gecreëerd door social media-bureau We Are Blossom.

Cadbury Silk India: #PopYourHeartOut


Chocolademerk Cadbury heeft een speciale reep voor Valentijnsdag. Eén van de blokjes is vervangen door een hartje. Zo kun je letterlijk je liefde 'uitdrukken'.

Chocolademerk Cadbury heeft een speciale reep voor Valentijnsdag. Eén van de blokjes is vervangen door een hartje. Zo kun je letterlijk je liefde 'uitdrukken'.

Het merk zet groot in op de dag van de liefde. Er zijn Instagram-filters en speciale acties op Facebook

Old Spice neemt parfumcommercials op de hak
Parfummerk Old Spice en bureau Wieden + Kennedy Portland maakten twee vreemde commercials rondom Valentijnsdag. In de filmpjes neemt het merk typische parfumreclames op de hak. In Marc-O-Love zoeken een man (Old) en een vrouw (Spice) elkaar. In 'Mask' probeert een vrouw een man te ontmaskeren, maar hij lijkt oneindig veel maskers te dragen.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

American Greetings laat zien hoe moeilijk het is om liefde te uitten


We zeggen niet altijd wat we bedoelen. Maar als we dat doen, heeft dat grote betekenis. Dat is de boodschap van dit Amerikaanse wenskaartenbedrijf in de commercial 'What is means to love'.

We zeggen niet altijd wat we bedoelen. Maar als we dat doen, heeft dat grote betekenis. Dat is de boodschap van dit Amerikaanse wenskaartenbedrijf in de commercial 'What is means to love'.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

McCain zet in op diversiteit


Snackmerk McCain zet de merkcampagne 'We are Family' door met een nieuwe campagne (Adam+Eve DDB) die begint rond Valentijnsdag. In de video benadrukt het merk dat liefde voor iedereen is. Zo zie je diverse koppels, waaronder een ouder echtpaar en jongeren met een beperking.

Snackmerk McCain zet de merkcampagne 'We are Family' door met een nieuwe campagne (Adam+Eve DDB) die begint rond Valentijnsdag. In de video benadrukt het merk dat liefde voor iedereen is. Zo zie je diverse koppels, waaronder een ouder echtpaar en jongeren met een beperking.

Sixt is niet zo goed in emotionele filmpjes


Autoverhuurder Sixt komt met een internationale video op internet en tv (bureau: Thjnk München, productie: Tempomedia). In deze 'Valentine's Day Fairytale' gaat een vrouw met een huurauto op reis langs plaatsen die herinneringen oproepen aan een oude liefde. Het verhaal eindigt niet zo romantisch als je zou verwachten.

Autoverhuurder Sixt komt met een internationale video op internet en tv (bureau: Thjnk München, productie: Tempomedia). In deze 'Valentine's Day Fairytale' gaat een vrouw met een huurauto op reis langs plaatsen die herinneringen oproepen aan een oude liefde. Het verhaal eindigt niet zo romantisch als je zou verwachten.

‘Oké,’ zegt Sixt. ‘Emotioneel doen kunnen we niet. Maar we zijn wel betaalbaar.’

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Afrikaanse bloemenplukster rapt over bosje schaamrode Valentijnsrozen


Hivos voert campagne voor Afrikaanse bloemenplukkers. Onder de titel Small Change, Big Deal laat het zien dat ze met de prijs van een bosje rozen in de supermakten veel te weinig verdienen om van te kunnen leven. Lees meer.

Lees meer.

Bol.com pakt groots uit met een love-bot, sociale media en digitale buitenreclame


Weet je niet wat je moet kopen voor je Valentijn? Webwinkel Bol.com heeft een chatbot op Facebook die je helpt om het perfecte valentijnsgeschenk te vinden op basis van enkele herkenbare typologieën. ‘Of jouw valentijn nou een atletische halfgod is of een keukenprinses, de chat bot weet exact waar je het beste mee kunt scoren.’

Weet je niet wat je moet kopen voor je Valentijn? Webwinkel Bol.com heeft een chatbot op Facebook die je helpt om het perfecte valentijnsgeschenk te vinden op basis van enkele herkenbare typologieën. ‘Of jouw valentijn nou een atletische halfgod is of een keukenprinses, de chat bot weet exact waar je het beste mee kunt scoren.’

In de campagne: 'We doen niks met Valentijn... toch?' speelt de webwinkelgigant in op het feit dat dat er soms wat miscommunicatie is tussen geliefden. Dat doet Bol.com met posts op sociale media (bureau: A friend of mine (part of Dept)). Via Instagram houdt Bol.com peilingen over liefde: Doe jij iets met Valentijn? Heb je liever een ontbijtje of cadeautje?

Op Valentijnsdag zelf zorgt bol.com voor de laatste herinnering. Op Valentijnsdag zie je op digitale billboards een countdown met de tekst dat als je voor 12.00 uur bestelt, je dezelfde dag het cadeau al in huis hebt. Olav van Dam, social media manager bij Bol.com. 'Deze Valentijnsactivatie is echt digital first. We hebben er bewust voor gekozen om Facebook en Instagram centraal te stellen als platform om de doelgroep te bereiken. Daarnaast bied onze messenger bot weer een mooie mogelijkheid om echt een dialoog met de doelgroep op te bouwen. Uiteindelijk hebben we dit ook doorvertaald in de digitale OOH-uitingen.'

Online videospecialist Blue Billywig presenteert een interactief filmpje met dokter Love

Greenpeace voert actie tegen Valentijnsboeketten


Liefdesboeketten zitten volgens Greenpeace ‘tjokvol landbouwgif’. De milieuorganisatie nam een steekproef en zegt dat ‘typische’ Valentijnsboeketten vol zitten met bestrijdingsmiddelen. Het gaat om stoffen die onder andere giftig zijn voor bijen. Greenpeace: ‘Je kunt jouw bloemist vragen hij de bloemen volgens het keurmerk MPSA-Natural Protected heeft ingekocht. Of je daarop een helder en betrouwbaar antwoord krijgt, is echter de vraag: voor veel bloemisten blijken gifvrije bloemen lastig verkrijgbaar.’

‘tjokvol landbouwgif’. De milieuorganisatie nam een steekproef en zegt dat ‘typische’ Valentijnsboeketten vol zitten met bestrijdingsmiddelen. Het gaat om stoffen die onder andere giftig zijn voor bijen. Greenpeace: ‘Je kunt jouw bloemist vragen hij de bloemen volgens het keurmerk MPSA-Natural Protected heeft ingekocht. Of je daarop een helder en betrouwbaar antwoord krijgt, is echter de vraag: voor veel bloemisten blijken gifvrije bloemen lastig verkrijgbaar.’

’. De milieuorganisatie nam een steekproef en zegt dat ‘typische’ Valentijnsboeketten vol zitten met bestrijdingsmiddelen. Het gaat om stoffen die onder andere giftig zijn voor bijen. Greenpeace: ‘Je kunt jouw bloemist vragen hij de bloemen volgens het keurmerk MPSA-Natural Protected heeft ingekocht. Of je daarop een helder en betrouwbaar antwoord krijgt, is echter de vraag: voor veel bloemisten blijken gifvrije bloemen lastig verkrijgbaar.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in