Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument zwicht voor onschuldige praatjes verkopers

Een onschuldig praatje van een verkoper of fondsenwerver kan leiden tot een donatie of een aankoop van een product.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een nieuwe wetenschappelijke studie van onder meer Bob Fennis van de Universiteit Utrecht, die is verschenen in het aprilnummer van de Journal of Consumer Research. Het onderzoek laat zien dat deze aanpak, waarbij een gesprek wordt aangeknoopt met een vriendelijke vraag, verrassend effectief is.

related partner content for mobile comes here

De consument blijkt er vooral gevoelig voor als verkopers of fondsenwervers eerst vragen hoe je dag is geweest of van welke voetbalclub je een fan bent, en pas daarna het onderwerp ‘donatie’ of ‘aankoop’ aansnijden.

Onderzoekers Bob Fennis (Universiteit Utrecht), Loes Janssen (Universiteit Twente) en Kathleen Vohs (University of Minnesota) constateren dat enkele inleidende vragen zorgen voor een gunstige sfeer waarin het een stuk makkelijker is om het verhaal af te steken. Op grond van veldstudies en laboratoriumonderzoek concluderen zij dat de invloed van dit soort openingsvragen aanzienlijk is.

De gebruikelijke vindingrijkheid om een ongewenste toenaderingspoging te pareren, wordt daardoor behoorlijk afgezwakt. In deze staat van verminderde zelfcontrole zijn consumenten meer kwetsbaar voor de overtuigende ‘listen’ van de verkopers en zijn ze bereidwilliger om zich te schikken in het voorstel van de handelaar.

Er werden ruim vijfhonderd mensen ondervraagd. 'Met name het beantwoorden van vragen die op voorhand onschuldig lijken maar wel enige moeite kosten om te beantwoorden, is al voldoende om een staat van gedachteloosheid te creëren waarin de kans groot is dat je instemt met de vraag om een donatie, of een ander verzoek', aldus Fennis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in