Overslaan en naar de inhoud gaan

Clever°Franke opent creatieve broedplaats voor ontwikkeling smart technology

Sensor Lab als hub waar studenten, experts en organisaties samenkomen om hun kennis te delen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het Utrechtse ontwerpbureau Clever°Franke bestaat tien jaar en daarom opent het bureau Sensor Lab: creatieve hub voor de "smart technology community". In deze publieke ruimte kunnen studenten, experts en organisaties met een digitale focus hun kennis te delen op het gebied van slimme techniek. In het Sensor Lab staat technologie, hardware en apparatuur waar zij gebruik van kunnen maken.

related partner content for mobile comes here

Gert Franke, mede-oprichter van Clever°Franke, bespreekt met Adformatie het hoe en waarom van dit initiatief.

Waarom hebben jullie Sensor Lab geopend?

‘We willen iedereen bij elkaar brengen die zich bezighoudt met het verbinden van apparaten aan het internet. Zo bieden we verschillende meet-ups en workshops aan, waarbij de focus ligt op studenten. We willen studenten stimuleren na te denken over hoe je op een creatieve manier kunt omgaan met het Internet of Things, waarbij alledaagse apparaten zijn verbonden met het internet.’

'Sensor Lab heeft al bijeenkomsten georganiseerd voor studenten van de Universiteit en Hogeschool van Utrecht, HAS en Hogeschool van Amsterdam. Het Lab heeft ook een open laboratorium waar ideeën en concepten, zoals trackers en wearables, uit kunnen worden gewerkt tot bruikbare prototypes. Daarbinnen is Sensor Lab Launchpad opgezet: een programma om jonge ondernemers zes maanden een werkplek te bieden. Ze krijgen toegang tot alle faciliteiten, evenementen en workshops, zodat ze een concept kunnen ontwikkelen tot product voor commercieel gebruik.'

Volgens Franke is Clever°Franke het eerste bureau met een focus op smarttechnologie dat met zo'n soort initiatief komt. Wat kost zo'n Sensor Lab eigenlijk?

‘We hebben een initiële investering gedaan van €50.000. Daarnaast kost het €125.000 per jaar om dit onderhouden.’

Franke wil overigens meteen benadrukken dat dit project geen winstoogmerk heeft. ‘Het is voor ons een manier om exposure te krijgen, maar we proberen ook iets terug te doen voor de creatieve gemeenschap in Utrecht.’

Wat levert het uiteindelijk op?

‘We hopen expertise en talent te vinden. Uiteindelijk hopen we ook dat het initiatief kan groeien en dat we er een opdrachtgever aan overhouden. Dit is onze manier om ons bureau op de kaart te zetten.’

Franke geeft verder aan dat hij hoopt sponsors binnen te halen in de toekomst.​​​​​​​ Welke partijen heeft hij op zijn lijstje staan?

‘We willen grote corporates binnenhalen voor onze evenementen. Denk hierbij aan Google en Oracle en aan Bosch en Philips die zich bezighouden met de ontwikkeling van Internet of Things.’

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in