Cannes: W+K wint Film Grand Prix
Het is de tweede Grand Prix voor Nederland in drie jaar. Het was zonder twijfel de avond van Wieden+Kennedy (W+K). Nike Write de Future bleek na een jaar nog altijd hetzelfde betoverende effect op jury’s te hebben als dat het had op voetbalfans tijdens het WK. De case won de Grand Prix in Film, Goud in Integrated en Goud en Zilver in Film Craft. W+K viel ook flink in de prijzen voor Heineken. Lees deze week in Adformatie een interview met Mark Bernath, Eric Quennoy en Lee Newman van W+K.
Toch was het niet het enige bureau dat won: ook BSUR en DDB gingen met een Leeuw naar huis. Hierbij het overzicht van de Nederlandse winnaars van vanavond:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaFilm
Grand Prix
Nike Write the Future – Wieden+Kennedy (Independent)
Goud
Heineken The Entrance – Wieden+Kennedy (Sonny)
Brons
Volkswagen Golf Oud Vrouwtje – DDB (Czar)
Heineken The Entrance – Wieden+Kennedy (Sonny)
Heineken The Date – Wieden+Kennedy (Sonny)
Film Craft
Goud
Nike Write the Future - Wieden+Kennedy (Independent)
Zilver
Nike Write the Future - Wieden+Kennedy (Independent)
Heineken The Entrance - Wieden+Kennedy (Sonny)
Mini Countryman Flow - BSUR (Smuggler)
Titanium & Integrated
Goud integrated
Nike Write the Future – Nike Comms Team (ism Wieden+Kennedy)
Film
In Film maakte naast Write the Future ook Puma After Hours Athlete van Droga 5 kans op de Grand Prix. ‘Er was een flinke discussie’, zei juryvoorziter Tony Granger tijdens de persconferentie. ‘Uiteindelijk heb ik de juryleden gevraagd alle rationele argumenten naast zich neer te leggen en vanuit het hart te stemmen. Toen bleek dat Write the Future de meeste stemmen kreeg.
Volgens het Nederlandse jurylid Bas Engels was ook Chrysler’s Born of Fire een runner-up. ‘Ik was zelf een groot fan van deze film omdat het echt een manifest is, geweldig geschreven en het getuigt van een enorme zelfreflectie. Maar Nike verdient het zeker ook. Alle argumenten van ‘groot budget’ en ‘zo bekend’ kun je van tafel vegen. Het is een geweldige, briljant uitgevoerde internationale film die ook lokaal is geland.’
Opvallend is dat veel bij de ADCN scorende commercials hier niet de shortlist haalden. Engels: ‘De beslissing wordt in een paar seconde genomen, dus het moet echt heel goed zijn. Inzendingen als High-tec haalden het gewoon niet. Het betekent ook dat de vertaling of casefilm goed moet zijn, want anders begrijpt niemand het. Dat kan soms beter bij Nederland. Maar vergis je niet, ook Oud Vrouwtje hoort tot de beste 100 commercials van de wereld.’
Film Craft
De Grand Prix in Film Craft ging naar Puma After Hours Athlete van Droga5. Juryvoorzitter Keith rose: ‘Er was geen specifiek ambacht dat het zo goed maakte, maar juist alle delen die het totaal fantastisch maken, dus de casting, de soundtrack, de voice-over, alles.’ In de Film Craft categorie wonnen opvallend weinig 30-seconde-commercials wat de vraag opriep of de commercial dood is. Het antwoord luidde: ‘Not death, but on life support.’ Overigens was Tony Granger het hier helemaal niet mee eens.
Titanium & Integrated
De Titanium & Integrated Jury onder leiding van Bob Scarpelli bekroonde de veelbesproken Decode Jay-z with Bing case van Droga5 met een Integrated Grand Prix. In Titanium werd geen Grand Prix uitgereikt, maar de drie Titaniums gingen naar Volkswagen The Speed camera lottery van DDB Stockholm, American Rom van McCann-Erickson Boekarest en weer naar Decode Jay-z with Bing.
Iain Tate (Wieden+Kennedy) constateerde dat de digitale transformatie van het vak bijna een feit is. ‘Het zit in het hart van alle goede geïntegreerde cases en van de Titanium-ideeën die met kop en schouders boven alles uitsteken. We zijn zelfs op een punt gekomen dat je in casefilms niet meer hoeft op te scheppen over Twitter en Facebook, als een idee aanslaat is het vanzelfsprekend dat mensen erover praten.’
Creative Effectiveness
Het festival voegde dit jaar Creative Effectiveness toe als nieuwe categorie. Volgens festival ceo werd hierin veel tijd gestoken, omdat het moeilijk bleek de inzendingen goed te krijgen. Alleen werk dat eerder op de shorlist voorkwam of tot de winnaars behoorde, kwam in aanmerking. De Grand Prix in deze categorie ging naar Abbott Mead Vickers BBDO voor Walkers Sandwich.
Juryvoorzitter Jean Marie Dru: ‘Het bleek voor veel inzenders lastig aan te tonen dat de creativiteit verantwoordelijk was voor het resultaat en niet iets anders. Overigens betekent het niet dat werk dat niet wordt bekroond in deze categorie niet effectief is.’
De balans
Met de fantastische oogst van zaterdagavond komt het aantal door Nederland gewonnen Leeuwen op 22 in totaal. Vorig jaar was dit nog 16. Er kwam een Grand Prix, 4 keer goud, 8 keer zilver en 9 keer brons mee naar huis.
Wieden+Kennedy is de grootste winnaar met 9 leeuwen. Y&R Not Just Film won er twee en de rest werd keurig verdeeld over: Boondoggle, Selmore, Publicis, Ogilvy, Starcom/Muse, dBod/Iris, BrandBase, Pool Worldwide, CCCP, DDB en BSUR.
Nike Write the Future
Mini Countryman Flow – BSUR
Volkswagen Golf Oud Vrouwtje – DDB
Heineken The Entrance – Wieden+Kennedy
Heineken The Date – Wieden+Kennedy
Puma Athlete After Hours – Droga5
Decode Jay-z with Bing – Droga5
Chrysler Born of Fire - Wieden+Kennedy Portland
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid