Accenture Innovation Awards Concept van de Week - twoppy: Een gratis app voor je event
Wat later het twoppy-team zou worden, ging op onderzoek uit. Navraag bij organisatoren van evenementen leerde al snel dat per event een app ontwikkelen erg kostbaar en tijdrovend is. Dit inspireerde het team van oprichters, internet adviseur Derrick Stomp, reclameman Jasper van Blerk en drie topprogrammeurs, tot twoppy.
Zo gebeurd
twoppy is een platform waarmee je als organisator gratis een app kunt maken voor je evenement. Op de website maak je je event aan, je vult het met informatie over de sessies en artiesten, sprekers of attracties en je stelt eventueel een interactieve plattegrond samen. Via een url maak je je evenement wereldkundig. De url kun je verspreiden via je website, e-mail of als QR-code.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVoor evenementen groot en klein
Wat twoppy faciliteert is van grote waarde voor organisatoren. Om een specifieke app te laten maken is vaak geen budget en bovendien gebrek aan knowhow. Met het twoppy-platform creëer je voor je evenement, groot of klein, in een mum van tijd een smartphone app, ongeacht je budget. Het systeem is onder anderen te gebruiken bij congressen, beurzen en festivals, maar ook door dierentuinen, pretparken en musea. Hoewel twoppy in eerste instantie ontwikkeld is voor organisatoren met een beperkt budget hebben inmiddels ook veel grote toonaangevende namen gebruik gemaakt van de dienst. Voorbeelden zijn TEDx Amsterdam, A State of Trance van Armin van Buuren, Diergaarde Blijdorp, Bobbejaanland, Aviodrome en alle Bevrijdingsfestivals. De laatste had vorig jaar een eigen app laten ontwikkelen maar kozen dit jaar voor twoppy. Derrick: “Het bleek uiteindelijk dat onze app zelfs meer functionaliteit bood dan de app die ze voor veel geld vorig jaar zelf hadden laten ontwikkelen. Dat is het krachtige van ons concept, je profiteert als organisator mee van het feit dat wij constant bezig zijn met het doorontwikkelen van het platform.”
Binnen een uur online
twoppy is gratis, en er zijn meer voordelen. De korte doorlooptijd bijvoorbeeld. Een bureau moet je minstens een maand van tevoren opdracht geven om een applicatie te maken. “Maak je een beetje kwaad en met twoppy staat je app binnen een uur online”, claimt Derrick. “En als organisator behoud je de volledige controle over de inhoud. Een van de grote voordelen van twoppy is dat je je app constant up-to-date kunt houden. Zonder tussenpersoon pas je het programma en de informatie naar believen aan.”
Gemaakt voor gasten
Een geweldige tool voor organisatoren dus om bezoekers zo goed mogelijk te bedienen. Derrick: “twoppy is gemaakt voor de bezoeker. Alles wat wij doen, is met the best interest van de bezoeker in gedachten.” Daarom kunnen bezoekers een account aanmaken op twoppy voorzien van je foto en omschrijving. “Handig voor zakelijke bijeenkomsten. Als je wilt weten wie er komt. Netwerken is vaak nog interessanter dan de sprekers. Wie loopt er allemaal rond?” Met het twoppy-account leer je van tevoren de aanwezigen kennen. Ook kan je je account koppelen met Facebook en Linkedin, bestaande relaties binnen deze social media worden automatisch vrienden binnen twoppy en kan je direct zien wat jouw vrienden ondernemen. Waar Facebook de community is waar je vrienden uitnodigt in je netwerk, en Linkedin zo het bedrijfsleven bedient, wordt twoppy de community waar je mensen ontmoet op basis van gedeelde activiteit en interesse.”
Freemium-model
Gratis betekent vaak: veel reclame. twoppy is heel voorzichtig met advertenties. “We willen zo zuiver mogelijk communiceren. Momenteel doen we nog geen advertenties, maar ik kan me wel voorstellen dat we in de toekomst mensen gaan informeren over bijvoorbeeld goede restaurants of hotels in de buurt van het evenement. Maar dan alleen als iemand het vraagt”, licht Derrick toe. Hoe wordt het geld dan verdiend? “twoppy werkt met een freemium-model, waarbij klanten alleen voor extra diensten betalen, zoals een persoonlijke achtergrondafbeelding, het vermelden van sponsors of het bekijken van gebruiksstatistieken.”
Toekomst
Momenteel is groei de eerste prioriteit. “Alle plannen die we met twoppy hebben vallen of staan met een groot platform. Het gaat goed: twoppy wordt al internationaal gebruikt, onder andere in Amerika, Canada, Frankrijk, Australië en Duitsland. We zijn nu hard bezig om de app ook beschikbaar te stellen via de Appstores. De Innovation Awards winnen zal voor twoppy veel interessante deuren openen”, besluit Derrick.
Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event. Kijk voor meer informatie op de site. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en tweet het ons.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid