Overslaan en naar de inhoud gaan

Bruto mediabestedingen stijgen 5 procent

De totale bruto mediabestedingen voor merken en diensten in Nederland bedroegen in 2005 bijna 5,5 miljard euro. Dat is 5 procent meer dan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. De komst van Talpa heeft niet geleid tot een enorme toename van de bruto mediabestedingen op televisie. De stijging van 4,6 procent is ruim minder dan de dubbelcijferige groei van de afgelopen jaren en leidde tot een daling van 0,1 procent van het marktaandeel van televisie. De stijging van de bruto mediabestedingen op televisie vertoont gelijkenis met die van de netto mediabestedingen die het afgelopen jaar stegen met 2,9 procent. Dit betekent dat het verschil tussen bruto en netto vrijwel gelijk is gebleven en dat kortingen niet verder toenamen het afgelopen jaar.

related partner content for mobile comes here

Bij de dagbladen was er ondanks de overstap van broadsheet naar tabloid, het nieuwe AD en nieuwe abonnementsvormen, een daling van de bestedingen met 2 procent.

De bestedingen op radio stegen met 5 procent. Die stijging is gelijk aan die van de totale markt, maar is wel fors lager dan in voorgaande jaren. De markt van publiekstijdschriften kende vele introducties, maar de bruto mediabestedingen namen met 4 procent minder hard toe.

Opmerkelijk goed gaat het met buitenreclame (+18%) en internet (+43%), hoewel daarbij de kanttekening geplaatst dient te worden dat de groei deels het gevolg is van de toevoeging van een aantal exploitanten aan de registratie. Ondanks de dalende bezoekersaantallen namen de bruto mediabestedingen van bioscoop toe met 7 procent.

In 2005 voegde Nielsen Media Research ook twee nieuwe mediumtypen toe aan de registratie: direct mail (in samenwerking met TPG Post) en teletekst. De totale bruto mediabestedingen in 2005 inclusief deze mediumtypen komen uit op ruim 6,3 miljard. Direct mail is na televisie het grootste mediumtype met een aandeel van 12 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in