Bruto mediabestedingen stijgen 5 procent


Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. De komst van Talpa heeft niet geleid tot een enorme toename van de bruto mediabestedingen op televisie. De stijging van 4,6 procent is ruim minder dan de dubbelcijferige groei van de afgelopen jaren en leidde tot een daling van 0,1 procent van het marktaandeel van televisie. De stijging van de bruto mediabestedingen op televisie vertoont gelijkenis met die van de netto mediabestedingen die het afgelopen jaar stegen met 2,9 procent. Dit betekent dat het verschil tussen bruto en netto vrijwel gelijk is gebleven en dat kortingen niet verder toenamen het afgelopen jaar.
Bij de dagbladen was er ondanks de overstap van broadsheet naar tabloid, het nieuwe AD en nieuwe abonnementsvormen, een daling van de bestedingen met 2 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe bestedingen op radio stegen met 5 procent. Die stijging is gelijk aan die van de totale markt, maar is wel fors lager dan in voorgaande jaren. De markt van publiekstijdschriften kende vele introducties, maar de bruto mediabestedingen namen met 4 procent minder hard toe.
Opmerkelijk goed gaat het met buitenreclame (+18%) en internet (+43%), hoewel daarbij de kanttekening geplaatst dient te worden dat de groei deels het gevolg is van de toevoeging van een aantal exploitanten aan de registratie. Ondanks de dalende bezoekersaantallen namen de bruto mediabestedingen van bioscoop toe met 7 procent.
In 2005 voegde Nielsen Media Research ook twee nieuwe mediumtypen toe aan de registratie: direct mail (in samenwerking met TPG Post) en teletekst. De totale bruto mediabestedingen in 2005 inclusief deze mediumtypen komen uit op ruim 6,3 miljard. Direct mail is na televisie het grootste mediumtype met een aandeel van 12 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid