Overslaan en naar de inhoud gaan

(Boekrecensie) Wat is de vraag?

Het boek van Erik de Kort & Durk Bosma onder de loep.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Wat is de vraag?
Erik de Kort & Durk Bosma
Delta Marktonderzoek
ISBN 9789082509908

related partner content for mobile comes here

De auteurs stellen zich de vraag: waarom worden veel marktonderzoeksuitkomsten slechts voor kennisgeving aangenomen, ondanks dat een helder antwoord op de onderzoeksvragen wordt gegeven?

Goed marktonderzoek moet leiden tot het nemen van de juiste beslissingen over het te voeren marketingbeleid. Waarom heeft marktonderzoek (te) vaak niet dit effect? Het antwoord is dat dan meestal niet de juiste onderzoeksvragen zijn gesteld. Het echte vraagstuk is niet onderzocht.

Kernvraag

‘Wat is de Vraag’ gaat diep in op de ‘architectuur’ van marktonderzoek. De auteurs presenteren een stapsgewijze aanpak die – zo stellen zij – leidt tot echt bruikbare resultaten van marktonderzoek. De kernvraag is: hoe leidt goed marktonderzoek uiteindelijk tot een betere marktpositie? Zijn de auteurs erin geslaagd helder uit te leggen hoe marktonderzoek kan worden ingezet om betere marketingbeslissingen te nemen?

Sleutel

Het antwoord luidt: jazeker! De auteurs beschrijven op een heldere wijze de weg naar een scherpzinnig geformuleerde centrale probleemstelling. Deze probleemstelling is vervolgens de sleutel tot een effectieve onderzoeksaanpak. De onderzoeksresultaten leiden dan vervolgens weer tot bruikbaar resultaat, ofwel tot concrete en goed onderbouwde besluiten over het te voeren marketingbeleid op strategisch of operationeel niveau.

De auteurs schreven een uiterst zinvol boek voor zowel marktonderzoekers als hun opdrachtgevers. Kortom, ze geven een glashelder antwoord op de vraag ‘Wat is de vraag?’. Hooguit kun je de auteurs verwijten dat het boek ‘te degelijk’ geschreven is. Wat mij betreft is dat een compliment in deze onheilspellende Donald Trump-tijden…..

Praktisch:       *****
Leesbaar:           *****
Actueel:           ***
Vernieuwend:       ***

Ons oordeel:             **** Echte aanrader iedereen die nauw bij marktonderzoek is betrokken

Recensent Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in