Big data: succes van House of Cards was te voorspellen
Netflix trok de portemonnee en tekende voor 26 afleveringen van de politieke tv-serie House of Cards en legde 100 miljoen dollar neer. Zonder ook maar iets van de serie te hebben gezien.
De online streamingdienst baseerde zich op big data en schoot daarmee in de roos.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisNetflix is een grootgebruiker van big data. Het probeert op basis van kijkgedrag te voorspellen wat de consument wil zien.
Er zijn 27 miljoen Amerikaanse abonnees en wereldwijd loopt dat op tot een totaal van 33 miljoen kijkers.
Dagelijks wordt er 30 miljoen keer iets via gestreamd, vier miljoen beoordeling door gebruikers doorgegeven en vinden drie miljoen zoekopdrachten voor films of series plaats. De films en series zijn voorzien van tags en ‘metadata descriptors’ om het kijkgedrag zo nauwkeurig in het vizier te krijgen.
Op basis van het kijkgedrag (kijken mensen aaneengesloten, stoppen ze soms series of films, ‘spoelen’ ze soms terug) kreeg Netflix volgens de New York Times ‘een kijkje in de toekomst.’
Het kon vrij zeker van zijn zaak zijn dat de Amerikaanse remake van het Britse House of Cards een geheid succes zou worden. Zo wist Netflix op basis van die big data al dat films met acteur Kevin Spacey goed scoren, net zoals het werk van regisseur David Fincher wiens ‘The Social Network’ een succes was op Netflix. Met een simpele Venn-diagram bleek dat op basis van deze kennis de politieke een tv-serie een succes zou zijn. Dus Netflix kocht het aan.
Streaming is booming
Streaming is booming en niet alleen als het om muziek gaat (pdf).
De New York Times schrijft dat afgelopen jaar meer mensen naar streaming films keken dan via de zilveren dvd-schijfjes.
House of Cards is de meest gestreamde serie tot nu toe, in maar liefst 41 landen, waaronder thuisbasis de Verenigde Staten.
Niet scheutig
Netflix zelf is niet scheutig met het weggeven van kijkcijfers.
Netflix-ceo Wilmot Reed Hastings meldde een tijdje terug al dat het niet zo belangrijk is, kijkcijfers te weten als het wordt gestreamd. ‘Voor “lineaire tv” zijn kijkcijfers belangrijk, maar met internet-tv kunnen consumenten kijken wanneer het hen uitkomt en net zo vaak als ze willen.’ De long tail gaat op voor internet-tv. Daarnaast hoeft Netflix het niet van kijkcijfers te hebben, de omzet komt uit het maandelijkse abonnement van 8 dollar.
‘Als je je geen zorgen hoeft te maken om adverteerders en abonnees voor je dienst blijven betalen, dan hoeft een serie niet een tot “hit” te worden gebombardeerd om een succes te zijn’, schrijft de site Vulture.com. Zolang men maar voor dat abonnement betaalt.
Bovendien kan tegenwoordig via sociale media ook al een aardige indicatie worden gegeven of de serie een succes is of niet. En House of Cards is een succes, gezien de aandacht die de serie in de ‘oude’ en sociale media heeft gekregen.
Afgelopen maandag gaf de Netflix-ceo aan dat de serie een succes is.
Maar John Landgraf, president van FX Network zegt in de krant dat cijfers en algoritmen niet altijd een hit kunnen voorspellen. Data zijn gebaseerd op het verleden, dat wat bekend is, zegt hij. Het is aan programmamakers om juist datgene te vinden wat nog niet is gedaan en zo voor een nieuwe ontwikkeling zorgen.
Helemaal waar, maar toch: de big data van Netflix hadden gelijk. House of Cards is een magistrale serie, met inderdaad de juiste ingrediënten: David Fincher, Kevin Spacey, politiek.
Nu nog werken aan een businessmodel om series in de hele wereld tegelijkertijd beschikbaar te maken. Zodat het illegaal downloaden drastisch kan verminderen, aangezien wij de serie ‘officieel’ nog niet kunnen zien. Dus, kom maar op met een Nederlandse versie van Netflix. Er is geld te verdienen, ook in Nederland!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid