Interview Marcel Molenaar (Linkedin): "Een goede ervaring van onze leden is iets wat bij ons de hoogste prioriteit heeft."


Je hebt een enorme data exchange achtergrond en weet hoe je dit kan monetizen. Met al die kennis en ervaring in je achterzak; welke zaken heb je direct aangepakt en veranderd bij LinkedIn?
Marcel Molenaar: "In mijn rol richt ik mij in het bijzonder op het helpen van marketeers in de Benelux om te connecten met de 200 miljoen professionals op LinkedIn. Het is een perfecte kans voor merken om hun boodschap onder de aandacht te brengen bij het meest invloedrijke en hoogopgeleide publiek op een relevante en doelgerichte manier. LinkedIn’s Marketing Solutions is een groeiende business en vertegenwoordigt nu ruim 27% van onze wereldwijde omzet."
Hoeveel mobiele gebruikers hebben jullie reeds?
Marcel Molenaar: "Het zal geen verassing zijn als ik zeg dat mobiel momenteel een snel groeiende markt is. Eind 2012 was een gemiddelde van 27% van de unieke bezoekers afkomstig van mobiele apps, een jaar daarvoor was dit nog 15%."
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEind 2012 was een gemiddelde van 27% van de unieke bezoekers afkomstig van mobiele apps, een jaar daarvoor was dit nog 15%.
Welke mobile advertising mogelijkheden bieden jullie bedrijven?
Marcel Molenaar: "Mobile advertising is een gebied waar we momenteel druk mee bezig zijn, het biedt een hoop kansen. Op dit moment zijn we in de beginfase van het testen van een aantal nieuwe producten binnen de iPad Applicatie bij een klein aantal klanten. Een goede ervaring van onze leden is iets wat bij ons de hoogste prioriteit heeft."
Elk land is weer anders. In hoeverre krijg je van Linkedin HQ de ruimte om hier de zaken op de Hollandse manier aan te pakken?
Marcel Molenaar: "Linkedin groeit hard. We hebben ruim 200 miljoen leden in 200 landen en de site is beschikbaar in 19 talen. Wij doen er alles aan om er zeker van te zijn dat onze leden een goede ervaring hebben met LinkedIn, waar zij ook zijn. We openden ons kantoor in Amsterdam in 2010 en introduceerden de Nederlandse vertaling van de site begin 2012. Door daar te zijn waar onze leden en klanten zijn, zijn wij in de gelegenheid om in hun behoeften te voorzien. Verder gelooft LinkedIn heel sterk in ondernemerschap en dus is er altijd ruimte voor goede ideeën en initiatieven waar het gaat om bewerking van de markt of inzet van mensen en middelen."
Nederland heeft ook een uitzonderlijk hoge vertegenwoordiging op de sociale netwerksites. Zo heeft Nederland met Linkedin het hoogste internetbereik van alle landen. Maandelijks bezoeken meer dan een op de vier Nederlanders Linkedin. Waarom denk jij dat juist Nederlanders zo actief zijn op Linkedin?
Marcel Molenaar: "De Nederlanders zijn goede netwerkers. Er zijn een aantal factoren die hebben gezorgd voor de groei van social media in Nederland. Ten eerste hadden wij in Nederland al zeer snel een uitzonderlijk hoge internetpenetratie doordat onze infrastructuur op orde was. Die toegang heeft ervoor gezorgd dat niet alleen particulieren maar ook alle bedrijven in Nederland snel en goed online waren en zijn. Ten tweede staan Nederlanders altijd open voor noviteiten. Denk bijvoorbeeld aan de TV markt waar veel formats van eigen bodem het tot wereldwijde toppers hebben geschopt. Ten derde is NL voor een groot deel van haar economie afhankelijk van haar export en dus kijken wij met z’n allen van nature snel over de grens. Om die contacten op te doen en te onderhouden is het LinkedIn-platform natuurlijk bij uitstek geschikt. En tot slot ons ondernemerschap; Nederland kent heel veel ZZp’ers en kleinere bedrijven die voor het doen van zaken echt aangewezen zijn op netwerken. Het LinkedIn-platform stelt ze hiertoe in staat."
Zo'n 4 miljoen Nederlanders zijn reeds actief op Linkedin. Hebben jullie met dit enorme ledenaantal het plafond bereikt?
Marcel Molenaar: "Er zijn officieel ruim 3.5 miljoen Nederlandse professionals op LinkedIn. Wij zijn hier erg blij mee en er is nog steeds een lange weg te gaan. Zo zijn bijvoorbeeld studenten en starters onze snelst groeiende doelgroep. LinkedIn is voor hen een goede manier om te werken aan hun professionele identiteit. Daarnaast kunnen zij zo inzichten opdoen via het LinkedIn-platform dat hen in staat stelt om de studie meer inhoud te geven en zich voor te bereiden op het toekomstige werkveld. Wereldwijd zijn er ongeveer 640 miljoen professionals en ons doel is om met hen allemaal te connecten en ze te helpen productiever en succesvoller te zijn. Breder gezien zijn er 3,3 miljard mensen op de wereldwijde arbeidsmarkt en onze lange termijn visie is het creëren van economische kansen voor hen allemaal."
Sociale netwerken zoals Twitter en Facebook hebben meer ledenaantallen, maar Linkedin weet beter te monetizen. Hoe komt dat volgens jou?
Marcel Molenaar: "Op LinkedIn focussen we ons er allereerst op onze leden om te verbinden en toegang te krijgen tot inzichten en kansen in een professionele context. De leden worden steeds actiever op de site en ze delen meer kennis en kansen met elkaar dan ooit tevoren. Deze activiteiten zorgen voor een viraal effect waardoor het netwerk blijft groeien. Dit heeft ons in staat gesteld om drie business-takken op te zetten, de grootste en snelst groeiende zijn de Talent Solutions, daarna de Marketing Solutions waar ik verantwoordelijk voor ben, en daarna de Premium lidmaatschappen."
De economie is nog steeds kwakkelend in hoeverre heeft dit invloed op de groei verwachtingen van Linkedin?
Marcel Molenaar: "In onzekere tijden zoeken professionals naar mogelijkheden om hun netwerk te versterken en zichzelf voor te bereiden op de toekomst. Voor bedrijven is talent een belangrijk element voor een goede concurrentiepositie, ook in zware economische tijden, en marketingbudgetten moeten zo ingezet worden om een maximale impact te behalen.
Ik denk dat die API zo goed geïntegreerd wordt dat je er als gebruiker snel overheen kijkt terwijl je er dagelijks gebruik van maakt.
Linkedin heeft ook een open api voor developers ontwikkeld. Ik hoor hier tot op heden (op mobiel gebied) weinig van. Hoe komt dit volgens jou?
Marcel Molenaar: "Nou, ik denk dat die API zo goed geïntegreerd wordt dat je er als gebruiker snel overheen kijkt terwijl je er dagelijks gebruik van maakt. Toepassingen als Evernote, Hootsuite, Flipboard, Wordpress zijn voorbeelden van Apps waar onze API voor ingezet is. Het stelt gebruikers in staat om in te loggen met hun Linkedin profiel en ook om content te delen met hun netwerk. Dat is zo vanzelfsprekend geworden, dat je er niet eens meer van op kijkt."
Wat kunnen we komende maanden verder op gebied van mobiel van Linkedin verwachten?
Marcel Molenaar: "Een onderdeel van de waarde die wij bieden aan onze leden is om waar zij ook zijn toegang te hebben tot hun netwerk en de content op LinkedIn, ook als ze onderweg zijn en niet direct op LinkedIn.com kunnen. Omdat professionals steeds mobieler worden, zullen wij anticiperen op het toenemende gebruik van onze mobiele apps voor iPhone, iPad, Blackberry en Android. Als het om specifiek productnieuws gaat zeggen wij: houd ons in de gaten!"
MobileMarketing.nl 2013
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid