Overslaan en naar de inhoud gaan

Interview Roel van Eersel (Mocreate): "De markt wacht teveel af"

Roel van Eersel (MD Mocreate) begon in zijn studententijd met het verkopen van mobiele telefoons, eerst de analoge en daarna de eerste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarna heeft hij bij distributeur Landis gewerkt en in 1998 bij de mobiele operator Dutchtone (later Orange) aan de slag gegaan en en diverse content oplossingen ontwikkeld.
In 2001 vervolgde hij zijn telecomcarierre bij Samsung Mobile, waar hij verantwoordelijk was voor de product marketing van de eerste mobiele telefoons die Samsung op de markt bracht. Begin 2002 heeft hij, om de introductie van eerste telefoons met polyfone beltonen te ondersteunen, de software op de telefoons aan laten passen en een speciale mobiele site met beltonen ontwikkeld. Binnen 6 maanden waren er 750.000 beltonen gedownload en waren we dan ook binnen 1 jaar van 1 naar 9% marktaandeel gegroeid.
In november 2002 is Roel Mocreate begonnen en is hij ruim 10 jaar speler in de mobiele en online industrie.
Ik interviewde hem over mobile marketing en -advertising.

related partner content for mobile comes here

Als ik aan Mocreate denk, denk ik aan het Samsung GO -platform. Wat doen jullie nog meer?
Roel van Eersel: "We zijn begonnen met het verkopen van o.a. beltonen, games, video’s en wallpapers. Vandaag de dag worden er nog steeds meer dan duizend items per dag verkocht, als je dit zou vergelijken met een mobiele webshop hebben we misschien wel de meeste ‘kassa aanslagen’ per dag in Nederland. Met de start van de download portal hebben we ook de Samsung Fun Club verder uitgebouwd door middel van een CRM platform en zijn we ook de websites van Samsung Mobile gaan beheren. Vandaag de dag verzorgen we voor Samsung nog steeds de online platformen en social media kanalen zoals Facebook en Twitter. Naast mobiel en online zijn we in 2010 begonnen met de eerste app ontwikkeling. Totaal hebben we meer dan 150 apps ontwikkeld, eerst voor Samsung Bada, later voor Android. De meest succesvolle app is Samsung MMM met meer dan 2,5 miljoen activaties. De opvolger hiervan, Samsung GO, hebben we in juni 2012 geïntroduceerd en kent nu al meer dan 500.000 unieke gebruikers in Nederland.

Samsung staat bekend als een hardware producent, waarom heeft Samsung aan Mocreate gevraagd het Samsung GO platform te ontwikkelen?
Roel van Eersel: "De belangrijkste reden voor Samsung was om zich te onderscheiden ten opzichte van de andere Android hardware producenten. Met Samsung MMM en later Samsung GO zijn we in staat om vanaf dag 1 de gebruikers in Nederland te bedienen met lokale content van o.a. De Telegraaf, Nu.nl, NOS, Algemeen Dagblad, 538, Cinenews, de Nederlandse Top 40, etc. En voor België zochten we de samenwerking met De Standaard, Nieuwsblad.be, HLN, 7sur7, le Soir, Cinenews en vele anderen. Door middel van de apps helpen we Samsung om de klant de optimale ervaring te bieden met lokale content en direct aan de slag te laten gaan met de Samsung smartphones en tablets."

Samsung maakt naast het Android platform ook gebruik van het Windows Phone platform. Kunnen we daar ook Samsung GO op verwachten?
Roel van Eersel: "Wij volgen de marktleider Samsung op de voet, dus als we zien Windows meer voeten aan de grond krijgt in de Benelux dan zullen we daar onze gezamenlijke contentstrategie op aanpassen."

Samsung is naast smartphones ook de grootste producent in TV's. De meeste nieuwe Samsung televisies hebben ook internet mogelijkheden onder de naam Smart Hub. Zal Samsung GO ook op televisies beschikbaar worden?
Roel van Eersel:"Op dit moment zijn er nog geen plannen voor, als we echter merken dat de behoefte van snel content consumeren verschuift naar de TV dan zullen we daar zeker naar kijken. We zien met name mogelijkheden op convergentie tussen de smartphone/tablet en de tv of het op afstand besturen van de Samsung TV dan een kopie van Samsung GO op de TV. We werken op dit moment wel samen met het Smart Hub team in België om gezamenlijke content deals te maken."

Kun je wat vertellen over het gebruik van het Samsung GO platform?
Roel van Eersel: "Op dit moment hebben we met Samsung GO meer dan 500.000 unieke gebruikers in Nederland en zien we gemiddeld ruim 100.000 unieke bezoekers per week terugkomen. Hiermee zijn we qua bereik groter dan een gemiddeld weekblad of magazine. Doordat we regelmatig nieuwe content toevoegen, zoals afgelopen week de Movies en Today pagina met Fokke & Sukke, spelen we in op de behoefte van de klant en de actualiteit. Qua mobiele campagnes hebben we totaal al meer dan 60 verschillende campagnes gedraaid, voor o.a. Parkmobile, Hunkemöller, Grolsch, Continental, Pathé, MTV, ANWB en C1000. De CTR’s zijn afhankelijk van de campagne en positie. We hebben uitschieters gehad van 22%, maar dat is wel een extreem hoge CTR. Gemiddeld zitten we zo tussen de 0,8-2,5 %. We merken gelukkig dat Mobile Advertising goed aanslaat en geaccepteerd wordt door de mobiele gebruiker."

Wat is jullie beste mobile case van 2012?
Roel van Eersel: "Dat zijn er eigenlijk teveel om op te noemen, op app gebied hebben we erg goed gescoord met de promotie voor de IKEA digitale catalogus app en de VARA gids app voor tablets. Daarnaast waren we in 2012 de eerste in Nederland die een mobiele campagne volledig gesegmenteerd aanbood. Bij de start van de ticketverkoop van het concert van One Direction hebben we een campagne ingezet die volledig was gericht op vrouwen van 12 tot 20 jaar. Met deze campagne hebben we 5.000 relevante clicks binnen 6 dagen uitgeleverd. Daarnaast hebben we eind 2012 diverse succesvolle location based campagnes gedraaid, zodat mensen in hun regio persoonlijk aangesproken werden. We verwachten dat we in 2013 nog meer gaan segmenteren op locatie, geslacht en leeftijd. Dat maakt de inzet via Samsung GO ook zo sterk, we weten namelijk bij meer dan 70% van de gebruikers wat voor personen er gebruik maken van een smartphone of tablet."

De groei in Mobile Advertising komt traag op gang. Wat is volgens jou daar de oorzaak van?
Roel van Eersel: "Ik denk er nu hetzelfde gebeurt als bij online jaren geleden; de markt wacht teveel af. Ook al zien we nu dat gebruikers meer op mobiel zitten dan op online (bv. bij Nu.nl). Toch blijven marketeers en mediabureaus voorzichtig qua inzet op mobiel, terwijl de cijfers erg goed zijn. Gelukkig zien we ook dat de partijen die campagnes bij ons gedraaid hebben graag terugkomen omdat de campagne flexibel en op doelgroep en locatie ingezet kan worden. Ik denk dat door de inzet van mobile advertising bij bv facebook de marketeers zelf ook meer in aanraking komen met mobile advertising en zelf hierdoor sneller de overstap maken. Daarnaast moeten we partijen helpen om de campagnes snel en gemakkelijk in te zetten, zodat ze makkelijker over de drempel stappen. Gelukkig zien we wel steeds meer groei in de advertising markt en verwacht dat, ondanks de crisis, we in 2013 weer een stijgende markt gaan zien."

"We merken dat adverteerders vaak schrikken van de verschillende mogelijkheden en uitingen"

Hoe tracht Mocreate adverteerders te interesseren om mobiele campagnes op het Samsung GO platform in te zetten? Wat is jullie onderscheidend vermogen tov andere advertising netwerken voor Android?
Roel van Eersel: "We zitten vaak met de adverteerders om tafel en ontdekken dan vaak dat er veel mogelijkheden zijn om hun doelstellingen te bereiken. We bespreken graag alle mediakanelen die we kunnen inzetten. We doen namelijk zoveel meer dan alleen bannering, denk bv aan advertorials, event pages, notifcaties, widgets, partnerships,segmentering en rich media campaigns. Elke klant krijgt een op maat geschreven offerte met voorbeeld uitingen zodat hij een goed beeld kan vormen van de mogelijkheden. Met het Samsung Mobile Ad Network onderscheiden we ons met name op gebied van bereik en segmentatie mogelijkheden, op zowel smartphones als tablets. We kunnen vrij eenvoudig speciale actie pagina’s aanzetten voor bv vrouwen of een leeftijdsgroep, daarnaast komen er volgende maand speciale tijdelijke thema pagina’s zoals reizen, lifestyle, gezondheid, culinair en shopping zodat adverteerders gemakkelijk kunnen aanhaken aan een relevant thema."

Mocreate biedt een full-service oplossing op gebied van mobile advertising, waarbij ook creatie door jullie gedaan kan worden. Is dit niet een risico voor reclame- en mediabureaus?
Roel van Eersel: "We merken dat adverteerders vaak schrikken van de verschillende mogelijkheden en uitingen, dus op basis van campagne materiaal kunnen we zelf in korte tijd banners of rich media uitingen produceren en deze ter goedkeuring voorleggen. Aangezien het vaak om test campagnes gaat, vinden ze het wel gemakkelijk om alles bij 1 partij neer te leggen en kan er dan ook snel geschakeld worden. We hebben ook een goed overzicht voor ons netwerk qua (IAB) formaten dus de reclamebureaus kunnen dit natuurlijk ook eenvoudig produceren en zelfs ook rich media uitingen aanleveren. Hier zal het ook zeker naar toe gaan, voor dit moment willen we echter geen barrières voor de adverteerder opwerpen."

2013 moet eindelijk het jaar van de grote doorbraak van mCommerce gaan worden.
Welke mobile commerce mogelijkheden bieden jullie met het Samsung GO platform?

Roel van Eersel: "We hebben in 2012 diverse testen gedaan met Wehkamp en bol.com, we zien dan ook dat er nu al diverse producten besteld wordt via de Samsung devices; van wattenstaafjes tot boeken en kleding. We zien Samsung GO als 1 groot mobiel winkelcentrum en ik verwacht dan ook dat we in 2013 een aantal pagina’s gaan toevoegen met mobile shopping. Het zou bv handig zijn als gebruikers direct accessoires kunnen bestellen via Samsung GO om zo een 1 stop shopping experience aan te bieden."

Wat kunnen we verder van Mocreate en het Samsung GO verwachten in 2013?

Roel van Eersel: "Samsung GO wordt wekelijks uitgebreid met nieuwe content. Zo hebben we, in samenwerking met Dennis Kokkelink van Samsung Mobile, de afgelopen weken diverse nieuwe pagina’s ontwikkeld met o.a. film nieuws met trailers, dagelijkse content zoals Fokke & Sukke, horoscopen en poll pagina’s. Daarnaast verwachten we in Q1 nog speciale pagina’s voor mannen, vrouwen en kinderen te introduceren met leading publishers, deze pagina’s worden dan alleen aangeboden aan een gesegmenteerde doelgroep. Daarnaast verwachten we binnenkort weer een aantal nieuwe Samsung smartphones en tablets waardoor we dit jaar de 1.000.000 unieke gebruikers gaan halen."

MobileMarketing.nl 2013

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in