Overslaan en naar de inhoud gaan

Betere communicatie in tijden van crisis

Het kabinet neemt maatregelen zodat Nederland beter is voorbereid op crises. Om de communicatie te verbeteren, komt er een expertisecentrum…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit staat in het beleidsplan Crisisbeheersing 2004-2007. De bedoeling is de effectiviteit en de kwaliteit van het stelsel van crisisbeheersing te verbeteren.

related partner content for mobile comes here

De professionaliteit, kwaliteit en organisatie van risico- en crisiscommunicatie sluiten nu nog niet of onvoldoende aan op de veranderende risicosamenleving enerzijds en de behoeften van burgers anderzijds. Om daar verandering in te brengen, komt er een expertisecentrum voor risico- en crisiscommunicatie (ERC).

Risico- en crisiscommunicatie zal een integraal onderdeel zijn van crisismanagement. In de communicatie van de overheid staat het belang van de ontvanger centraal en niet in de eerste plaats het belang van de zender. “De basishouding is: alles openbaar...tenzij”?, aldus het ministerie van Binnenlandse Zaken. “De overheid informeert burgers eerlijk over risico's en dreigingen en geeft tegelijkertijd aan dat crises - ongeacht de getroffen maatregelen - nooit volledig zijn uit te sluiten.”?

Het ERC zal zich onder andere bezighouden met het verzamelen van kennis en expertise op het terrein van risico- en crisiscommunicatie en het beschikbaar maken hiervan voor overheidsinstanties, het ontwikkelen van ommunicatiebeleid, het adviseren over de communicatiestrategie bij dreigende of daadwerkelijke crises en het verzorgen van opleidingen en oefeningen voor voorlichters.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in