Overslaan en naar de inhoud gaan

Postbus 51-campagnes effectief in 2003

Postbus 51-campagnes hebben in 2003 met minder budget meer effect gerealiseerd ten opzichte van voorgaande jaren. Dat blijkt uit de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2003 was het gemiddelde mediabudget van een Postbus 51-campagne 475.000 euro en bereikten de campagnes gemiddeld 92 procent van de Nederlandse bevolking. Ter vergelijking: in 2002 werd met een gemiddeld mediabudget van 666.000 euro een bereik van 83 procent gerealiseerd. Deze verbetering is onder andere gerealiseerd door de inzet van de mediatool die RVD/Publiek en Communicatie heeft laten ontwikkelen. Met deze tool kunnen campagneleiders vooraf de meest optimale mediamix bepalen voor het behalen van hun campagnedoelstellingen.
Sinds 1999 onderzoekt RVD/Publiek en Communicatie de resultaten van de Postbus 51 campagnes op een systematische en vergelijkbare wijze.

related partner content for mobile comes here

Waardering
Burgers waarderen Postbus 51-campagnes gemiddeld met een 7,0 (ten opzichte van een 6,8 in 2002). Daarmee worden ze veel positiever beoordeeld dan televisiereclames (5,8) en weten ze een steeds breder publiek aan te spreken. Postbus 51 scoort met name hoger op de aspecten geloofwaardigheid, objectiviteit en informatiewaarde en wordt als minder irritant ervaren dan reclame. Jongeren zijn minder positief over Postbus 51-spots dan volwassenen. Eén vijfde van de jongeren waardeert de Postbus 51-spotjes met een 5,0 of lager.
Hoe beter burgers zich een spotje herinneren, hoe groter het effect van de campagne is. De verschillen in herinnering worden veroorzaakt door drie factoren: het rapportcijfer dat campagnes krijgen, de mate waarin burgers het een goede zaak vinden dat de overheid zich bezighoudt met het betreffende onderwerp en het mediabudget. Deze factoren blijken ook van belang om de informatie en de boodschap van de campagne goed bij de burger over te brengen. Voor een goede boodschapoverdracht is het daarnaast belangrijk dat de campagne niet teveel informatie bevat.
Campagnes die in 2003 goed scoorden op herinnering, waardering en een duidelijke boodschap hadden, zijn ‘Bob’, ‘Sirenetest’, ‘Fietsverlichting’ en ‘Veilig vrijen’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in