Tips voor als het beter gaat


Marketingafdelingen hebben de laatste drie jaar flink budget moeten inleveren. De crisis zorgde ervoor dat marketing meer moest letten op effectiviteit en efficiency, wat vaak ten koste ging van creativiteit en innovatie. Nu ziet het er naar uit dat de economie weer aan gaat pikken. Veel bedrijven zullen een nieuwe groeifase beleven. Waar moeten marketeers in deze fase met name aan denken?
Allereerst moeten ze heldere doelen bepalen. Belangrijk, want als de verkoop aantrekt, wil menig enthousiasteling nog wel ‘ns zijn hoofd verliezen. En er moet ruimte gemaakt worden voor innovatieve methoden. Dus niet meer automatisch kiezen voor een goedkope mailing, waarvan de effecten zo fijn te meten zijn. Ook belangrijk is dat de marketeers zich intern laten zien, zowel letterlijk als figuurlijk. Uit die ivoren toren, op naar de collega’s, want marketing wordt door de hele onderneming heen bedreven.
Verder moet er flexibel gereageerd kunnen worden op veranderende wensen van de consument; dat gaat het beste in een platte, decentrale organisatie. En gaat het om de poppetjes, bedenk dan dat een combinatie van enerzijds visionairs en creatieve gekken, en anderzijds koele analytici het beste werkt.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid