Overslaan en naar de inhoud gaan

Huismerk groeit in prijzenoorlog

Het huismerk in de supermarkten rukt op. Sinds het begin van de prijzenslag tussen de supers is sprake van een echte groeispurt. Tussen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De stichting merkartikel (SMA), belangenbehartiger van A-merkfabrikanten, spreekt van 'een verontrustende ontwikkeling'. ‘De investeringen van merkfabrikanten komen onder druk te staan. Dat is zonde want het zijn juist de A-merken die een voortrekkersrol spelen wat betreft nieuwe of vernieuwende artikelen’, verklaart een woordvoerster.
De opkomst van het huismerk is pas zichtbaar sinds de prijzenslag tussen de supermarkten. Afgelopen maart kwam 19,3 procent van de omzet in de supermarkten voor rekening van de huismerken. Dat was voor het begin van de prijzenslag, september vorig jaar, nog 17,2 procent, zo blijkt uit cijfers van het markt-onderzoeksbureau ACNielsen.

related partner content for mobile comes here

De invloed van de prijzenoorlog is volgens commercieel directeur Han Eisma van AC Nielsen in het AD zo groot omdat supermarkten 'zich zijn gaan herbezinnen op hun positie'. ‘Sinds de prijzenslag focussen su-pers zich op een goedkoop imago en geven extra ruimte aan hun eigen merk ten koste van A-merken. De consument heeft dus minder keuze aan merkartikelen en zal sneller een huismerk kopen.’
Daarnaast is de van oudsher merkentrouwe Nederlander veel prijsbewuster geworden. ‘De consument wil prijs en kwaliteit en dat is iets dat wij met onze eigen merken kunnen bieden’, vertelt een woordvoerder van Laurus, de moederorganisatie van Konmar, Super de Boer en Edah. ‘De producten zijn zo'n 30 procent goedkoper dan het A-merk en van vergelijkbare en soms zelfs betere kwaliteit. Daar komt bij dat we veel minder verdienen aan de verkoop van A-merken.’
Aan het begin van de prijzenslag werden vooral de merkproducten fors in prijs verlaagd. Veel van deze pro-ducten worden nu onder inkoopsprijs verkocht. De SMA gaat er vooralsnog niet van uit dat de positie van A-merken definitief wordt aangetast. ‘De huismerken zullen A-merken altijd nodig hebben, alleen al om prijsvergelijking mogelijk te maken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in