Huismerk groeit in prijzenoorlog
De stichting merkartikel (SMA), belangenbehartiger van A-merkfabrikanten, spreekt van 'een verontrustende ontwikkeling'. ‘De investeringen van merkfabrikanten komen onder druk te staan. Dat is zonde want het zijn juist de A-merken die een voortrekkersrol spelen wat betreft nieuwe of vernieuwende artikelen’, verklaart een woordvoerster.
De opkomst van het huismerk is pas zichtbaar sinds de prijzenslag tussen de supermarkten. Afgelopen maart kwam 19,3 procent van de omzet in de supermarkten voor rekening van de huismerken. Dat was voor het begin van de prijzenslag, september vorig jaar, nog 17,2 procent, zo blijkt uit cijfers van het markt-onderzoeksbureau ACNielsen.
De invloed van de prijzenoorlog is volgens commercieel directeur Han Eisma van AC Nielsen in het AD zo groot omdat supermarkten 'zich zijn gaan herbezinnen op hun positie'. ‘Sinds de prijzenslag focussen su-pers zich op een goedkoop imago en geven extra ruimte aan hun eigen merk ten koste van A-merken. De consument heeft dus minder keuze aan merkartikelen en zal sneller een huismerk kopen.’
Daarnaast is de van oudsher merkentrouwe Nederlander veel prijsbewuster geworden. ‘De consument wil prijs en kwaliteit en dat is iets dat wij met onze eigen merken kunnen bieden’, vertelt een woordvoerder van Laurus, de moederorganisatie van Konmar, Super de Boer en Edah. ‘De producten zijn zo'n 30 procent goedkoper dan het A-merk en van vergelijkbare en soms zelfs betere kwaliteit. Daar komt bij dat we veel minder verdienen aan de verkoop van A-merken.’
Aan het begin van de prijzenslag werden vooral de merkproducten fors in prijs verlaagd. Veel van deze pro-ducten worden nu onder inkoopsprijs verkocht. De SMA gaat er vooralsnog niet van uit dat de positie van A-merken definitief wordt aangetast. ‘De huismerken zullen A-merken altijd nodig hebben, alleen al om prijsvergelijking mogelijk te maken.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid