Reclamecritici onderschatten consument
We kunnen niet zonder reclame. Media hebben hun reclame-inkomsten nodig om te overleven, voor consumenten is het een belangrijke bron van informatie en bedrijven zouden zonder reclame heel wat moeite hebben om nieuwe producten en diensten te lanceren. Maar dat betekent niet dat iedereen blij is met al die advertenties, billboards en commercials. Reclame, zo zeggen de critici, draagt bij aan allerlei kwalijke ontwikkelingen. Het is er mede verantwoordelijk voor dat kinderen van nu te dik worden en dat volwassenen teveel roken en drinken en zich in de schulden steken. De kritiek lijkt de wind mee te hebben, en dat komt mede door het gure economische klimaat. Dat voedt de onzekerheid over de toekomst van de welvaartstaat en vestigt de aandacht op de schaduwzijden, zoals de ongezonde levensstijl van veel mensen en het al te uitbundige consumptiepatroon. Ook politici hebben er een handje van om reclame te bekritiseren en direct met beperkende maatregelen te schermen. Maar dat mensen in financiële problemen komen, is niet de schuld van de reclame. En dat kinderen te dik worden, ligt niet aan de reclame van McDonald’s. Wie dat wel denkt, houdt er een oppervlakkig mensbeeld op na. Mensen zijn geen tuinkabouters. Reclame is slechts een van de vele invloeden die we ondergaan en is niet in staat het gedrag van de consument te manipuleren. Dat is eigenlijk jammer. Stel dat reclame wel zo machtig was als veel critici veronderstellen, dan zouden we heel wat problemen de wereld uit kunnen adverteren.
Bron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid