Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamecritici onderschatten consument

Kritiek op reclame leeft weer op. Maar op het uitgangspunt van de critici valt ook nu heel wat af te dingen. Want de macht van reclame moet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We kunnen niet zonder reclame. Media hebben hun reclame-inkomsten nodig om te overleven, voor consumenten is het een belangrijke bron van informatie en bedrijven zouden zonder reclame heel wat moeite hebben om nieuwe producten en diensten te lanceren. Maar dat betekent niet dat iedereen blij is met al die advertenties, billboards en commercials. Reclame, zo zeggen de critici, draagt bij aan allerlei kwalijke ontwikkelingen. Het is er mede verantwoordelijk voor dat kinderen van nu te dik worden en dat volwassenen teveel roken en drinken en zich in de schulden steken. De kritiek lijkt de wind mee te hebben, en dat komt mede door het gure economische klimaat. Dat voedt de onzekerheid over de toekomst van de welvaartstaat en vestigt de aandacht op de schaduwzijden, zoals de ongezonde levensstijl van veel mensen en het al te uitbundige consumptiepatroon. Ook politici hebben er een handje van om reclame te bekritiseren en direct met beperkende maatregelen te schermen. Maar dat mensen in financiële problemen komen, is niet de schuld van de reclame. En dat kinderen te dik worden, ligt niet aan de reclame van McDonald’s. Wie dat wel denkt, houdt er een oppervlakkig mensbeeld op na. Mensen zijn geen tuinkabouters. Reclame is slechts een van de vele invloeden die we ondergaan en is niet in staat het gedrag van de consument te manipuleren. Dat is eigenlijk jammer. Stel dat reclame wel zo machtig was als veel critici veronderstellen, dan zouden we heel wat problemen de wereld uit kunnen adverteren.

related partner content for mobile comes here

Bron: Werben & Verkaufen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in