Overslaan en naar de inhoud gaan

Zichtbaar is niet genoeg

Om te meten of consumenten een reclameboodschap opmerken wordt meestal de OTS (opportunity to see)-standaard gebruikt. Maar die voldoet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zeker bij outdoor-reclame is het niet genoeg om te meten of mensen de gelegenheid hebben om een boodschap te zien. Wie langs een groot reclamebord rijdt, heeft weliswaar de mogelijkheid om dat bord te zien, maar of hij het ook echt waarneemt is nog maar de vraag. Wie heel hard rijdt of wordt afgeleid door iets anders (bijvoorbeeld een andere reclame-uiting die veel meer opvalt!) krijgt er waarschijnlijk niets van mee. OTS is dus lang niet altijd een betrouwbare graadmeter. Daarom is er een andere meetmethode geïntroduceerd: VAI, wat staat voor Visibility Adjusted Impacts. Hierbij worden fysieke factoren gemeten, zoals de grootte van de display, de afstand tot de weg en de gemiddelde snelheid van voertuigen die langs de betreffende locatie rijden. Daarnaast tellen de zogeheten discountfactoren mee: deze geven een schatting van de mate waarin de fysieke factoren de waarschijnlijkheid om de display te zien beïnvloeden. Dat is een hele verbetering, maar er zitten nog wat haken en ogen aan de uitvoering. Zo zal het bepalen van de fysieke factoren uitgebreide, lees: tijd- en geldverslindende metingen vergen.Verder is er nog geen methode voorhanden waarmee de waarde van die fysieke factoren kan worden vastgesteld. Hoe meet je bijvoorbeeld het verschil tussen de zichtbaarheid van een reclamebord bij een snelheid van respectievelijk 50 en 80 kilometer per uur? Als dit soort problemen eenmaal zijn opgelost, valt trouwens te overwegen om de VAI ook toe te passen op andere dan outdoorcampagnes. Want, om maar iets te noemen: lezers van een tijdschrift bekijken ook lang niet altijd alle pagina’s van het blad.

related partner content for mobile comes here

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in