Overslaan en naar de inhoud gaan

'A-merk onder druk door afname kwaliteitsverschil'

Consumenten zien weinig onderscheid tussen winkelmerken en A-merken en kiezen daarom steeds vaker voor het goedkoopste merk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie


Dat stellen onderzoeksbureau GfK en TiasNimbas Business School naar aanleiding van onderzoek op basis van cijfers van het GfK-consumentenpanel.

related partner content for mobile comes here

‘De groeiende groep fans van winkelmerken zijn prijsbewuster en kopen eigenlijk enkel en alleen A-merken als deze in de aanbieding zijn. Door het afnemende objectieve kwaliteitsverschil tussen A-merken en winkelmerken zal deze trend zich enkel versterken’, aldus de auteurs Will Reijnders, hoogleraar Marketing aan TiasNimbas Business School en Ton Luijten, methodoloog bij GfK.

De onderzoekers stellen dat  A-merken  last hebben van omzetdaling, onder andere door de hoge promotiedruk. ‘A-merken zijn vrijwel voortdurend in de aanbieding. Consumenten anticiperen hierop. Het gevolg is enerzijds een voortdurende subsidiering van trouwe klanten van deze A-merken en anderzijds het bevorderen van switchgedrag met als gevolg een afnemende merken- en winkeltrouw.’

Het marktaandeel van winkelmerken steeg in de periode van 2003 tot 2012 van 29% naar 45%. Reijnders en Luijten: ‘Consumenten kopen anders hun boodschappen in: ze kiezen voor goedkopere producten, hebben een sterkere voorliefde voor discounters en kopen minder frequent, maar wel meer per keer. Ook bezuinigen sommigen door minder te kopen. Een van de redenen hiervoor is de economische crisis, maar ook andere factor van het toenemende switchgedrag naar goedkopere merken en winkels speelt een rol. Die switch komt vooral doordat het kwaliteitsverschil tussen A-merken en winkelmerken steeds kleiner wordt’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in