Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarkten lijden aan brand Anorexia

We zijn al bijna gewend geraakt aan de enorme concentratie in veel branches. Food, drug, liquor, DHZ, enz. Enkele inkopers beslissen over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We zijn ook bijna gewend geraakt aan de enorme druk op prijzen en marges. Nederlandse supermarkten acteren op het prijsniveau van Polen! We zijn er ook aan gewend geraakt, dat hierdoor budgetten onder druk staan, o.a. omdat de zgn. "samenwerkingsbudgetten" (vaak een opgelegde, afgedwongen samenwerking), groeien en groeien. Die samenwerkingsportemonneetjes van de fabrikanten zijn inmiddels allang leeg, maar de enorme honger van veel retailers om nog actiever en vaker "samen te werken", is groot.

related partner content for mobile comes here

Andere portemonneetjes worden omgekeerd. Steeds vaker ook het thema campagnebeursje ... Merken snijden, gedwongen, in deze budgetten. Eerst kon dat nog, zonder dat het direct effect had. Althans, dat dacht men. Want het Private Label in de categorie groeide wèl. Nu voelen merken die "budgetverschuiving", die andere "prioriteit" wel.

Aan de buitenkant ziet alles er nog redelijk gezond uit, hoewel de cijfers wat anders laten zien. (stagnerende omzetten, lagere omzetten voor introducties van nieuwe producten, enz.) Die uiterlijke gezondheid is vaak schijn want sommige merken leiden aan Brand Anorexia. Schijn bedriegt. Gevolg? De kans dat sommige merken langzaam, sterk vermagerd en verzwakt het loodje leggen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in