Overslaan en naar de inhoud gaan

42 procent extra online omzet door Sinterklaas

De aanhoudende crisis heeft weinig invloed op de online Sinterklaasaankopen. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederlandse webwinkels lijken te profiteren van het vertrouwen van consumenten in webwinkelen, aldus de onderzoekers. Online retailers verwachten dit jaar duidelijk meer omzet te behalen in de maand voor Sinterklaas dan in 2011, toen webwinkels 36 procent extra omzet verwachtten. Dit terwijl 27 procent van de Nederlandse consumenten aangeeft dit jaar minder aankopen te doen dan de vorige Sinterklaas en 25 procent van de ondervraagden zelfs zegt dit jaar helemaal geen Sintaankopen te doen.

related partner content for mobile comes here

Ed Nijpels, voorzitter Thuiswinkel.org, zegt: 'Het is opvallend dat de Sint ondanks de aanhoudende crisis zo nadrukkelijk zijn weg in webwinkels heeft gevonden, zelfs nog meer dan vorig jaar. Webwinkels doen het erg goed tijdens de Sinterklaasperiode. De Sint kan bij webwinkels 24 uur per dag bestellen, wat het hem erg gemakkelijk maakt de hele nacht door te werken. Ook spreken de vele acties van webwinkels de Sint juist tijdens deze barre economische tijden erg aan. Deze voordelen dragen onder andere bij aan de extra online bestedingen tijdens de Sinterklaasperiode.'

Gemak belangrijk
Belangrijkste redenen om in de Sinterklaasperiode aankopen online te doen, zijn de tijdsbesparing die het oplevert (37 procent), de mogelijkheid om 24/7 aankopen te doen (37 procent) en het prijsniveau van de producten op internet (31 procent). Het vermijden van de drukte in de stad en vanuit huis Sinterklaasaankopen kunnen doen is met gemiddeld 25 procent ook een belangrijke reden om het internet op te zoeken. Bovendien dragen het bestellen via de tablet en mobile en de snelle levering ook bij aan de verdere groei van de markt voor online feestverkopen.

'Je ziet dat tijd en geld juist in deze drukke en dure tijden belangrijkere redenen zijn om aankopen online te doen. Nog meer dan in de rest van het jaar', aldus Gerrit Mastenbroek, directeur PostNL Pakketten. 'Daarnaast zien we in deze Sinterklaasperiode een sterke groei van het pakkettenvolume met 41 procent, dat rijmt met de extra omzet bij webwinkels. Dit betekent dat de Nederlandse consument steeds meer vertrouwd raakt met de gemakken van online bestellen en ontvangen.'

Tablets gewild
Hoewel de Sinterklaasaankopen per saldo nog altijd meer in de traditionele winkels dan online gedaan worden, is er een duidelijke verschuiving zichtbaar naar online aankopen. 32 procent van de Nederlanders koopt in 2012 de Sinterklaascadeaus meer in online winkels dan vorig jaar. De online Sinterklaasaankopen worden met name gedaan in de laatste twee weekenden vóór 5 december.

Net als andere jaren koopt de online goedheiligman vooral consumenten elektronica en speelgoed. Dit jaar zijn vooral de tablet en smartphone geliefde cadeaus in zowel het duurdere als het goedkopere segment. Daarnaast doen traditioneel speelgoed en games het erg goed.

De volgende producten zijn populaire Sinterklaascadeaus:

- Tablets (Apple & Android)
- Lego Star Wars en Lego Friends
- Skylanders game en losse figuren
- Playmobile
- Smartphone: Samsung Galaxy SIII
- Monopoly Millionaire
- PS3 game: FIFA 13

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in