Traditioneel en online winkelen lijken op elkaar
Consumenten die op internet winkelen vinden twee dingen belangrijk bij het kiezen van een online winkel: het risico dat er iets fout gaat moet voor hun gevoel klein zijn, en ze moeten het idee hebben dat de winkel nuttige informatie en geschikte producten aanbiedt.
Gebruiksvriendelijkheid lijkt weinig uit te maken. Een website beïnvloedt voor 25 procent de aankoopgeneigdheid van consumenten, en dat is ongeveer net zoveel als de invloed die een fysieke winkel heeft op consumenten.
Dit zijn conclusies uit het proefschrift Towards understanding online purchase behavior, waarop Tibet Verhagen donderdag promoveert aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Behalve de gevoelsmatige betrouwbaarheid van de aankoopprocedure, het nut van de informatie en de geschiktheid van het aanbod, telt voor de consument het voorgevoel dat hij heeft over de afhandeling van de aankoop en het vertrouwen in de organisatie achter de site.
Verhagen deed zowel empirisch onderzoek als literatuuronderzoek naar online aankoopgedrag. Uit het literatuuronderzoek concludeert hij dat een internetsite en een fysieke winkel ongeveer evenveel invloed op het koopgedrag van consumenten hebben. Ook het aankoopproces verloopt gelijk: het proces van bedenken dat je iets nodig hebt, het zoeken naar productinformatie, de evaluatie van alternatieven en het maken van definitieve keuzes verloopt op dezelfde manier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid