Overslaan en naar de inhoud gaan

Traditioneel en online winkelen lijken op elkaar

Niet gebruiksvriendelijkheid, zoals zo vaak wordt verondersteld, maar betrouwbaarheid en aanbod trekken de internetshopper over de streep,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten die op internet winkelen vinden twee dingen belangrijk bij het kiezen van een online winkel: het risico dat er iets fout gaat moet voor hun gevoel klein zijn, en ze moeten het idee hebben dat de winkel nuttige informatie en geschikte producten aanbiedt.
Gebruiksvriendelijkheid lijkt weinig uit te maken. Een website beïnvloedt voor 25 procent de aankoopgeneigdheid van consumenten, en dat is ongeveer net zoveel als de invloed die een fysieke winkel heeft op consumenten.
Dit zijn conclusies uit het proefschrift Towards understanding online purchase behavior, waarop Tibet Verhagen donderdag promoveert aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Behalve de gevoelsmatige betrouwbaarheid van de aankoopprocedure, het nut van de informatie en de geschiktheid van het aanbod, telt voor de consument het voorgevoel dat hij heeft over de afhandeling van de aankoop en het vertrouwen in de organisatie achter de site.

related partner content for mobile comes here

Verhagen deed zowel empirisch onderzoek als literatuuronderzoek naar online aankoopgedrag. Uit het literatuuronderzoek concludeert hij dat een internetsite en een fysieke winkel ongeveer evenveel invloed op het koopgedrag van consumenten hebben. Ook het aankoopproces verloopt gelijk: het proces van bedenken dat je iets nodig hebt, het zoeken naar productinformatie, de evaluatie van alternatieven en het maken van definitieve keuzes verloopt op dezelfde manier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in