Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat maakt een merk tot cultmerk?

Succesvolle merken zijn er genoeg. Maar weinig merken schoppen het echter tot cultmerk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat maakt van een merk een icoon of cultmerk? Verhalen en mythen die over een merk de ronde doen, zijn doorslaggevend om de merkencult leven in te blazen. Cultmerken profiteren van hun merkgeschiedenis. De mythen en verhalen brengen een gevoel over dat de productbenefits overstijgt, en waarmee consumenten zich kunnen identificeren, zo blijkt uit internationaal onderzoek naar wereldwijde cultmerken.

related partner content for mobile comes here

Een rijke geschiedenis alleen is echter niet voldoende. De kern van een cultmerk wordt gevormd door een helder gedefinieerde, authentieke merkpersoonlijkheid, die via een continue merkvoering consequent, en over een lange(re) periode bewaakt en gecommuniceerd wordt. Merksystemen zijn dynamisch en leven dankzij wederzijdse relaties. Binnen dit relatienetwerk heeft het merk duidelijke identificatiekenmerken nodig. Cultmerken onderscheiden zich door hun authenticiteit. Ze blijven herkenbaar en trouw aan zichzelf, laten zich niet meeslepen door kortdurende modegrillen. Alleen continuïteit in presence levert geloofwaardigheid en vertrouwen op, aldus het onderzoek.

De wezenlijke kern van de cult laat zich echter niet plannen, analyseren of ensceneren. Die ligt besloten in de mythe van het merk. En sommige merken, zoals Lucky Strike, Nike en Swatch hebben dat nu eenmaal wel, andere niet.

< SIZE=1>Bron: Marketingjournal<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in