Wat maakt een merk tot cultmerk?
Wat maakt van een merk een icoon of cultmerk? Verhalen en mythen die over een merk de ronde doen, zijn doorslaggevend om de merkencult leven in te blazen. Cultmerken profiteren van hun merkgeschiedenis. De mythen en verhalen brengen een gevoel over dat de productbenefits overstijgt, en waarmee consumenten zich kunnen identificeren, zo blijkt uit internationaal onderzoek naar wereldwijde cultmerken.
Een rijke geschiedenis alleen is echter niet voldoende. De kern van een cultmerk wordt gevormd door een helder gedefinieerde, authentieke merkpersoonlijkheid, die via een continue merkvoering consequent, en over een lange(re) periode bewaakt en gecommuniceerd wordt. Merksystemen zijn dynamisch en leven dankzij wederzijdse relaties. Binnen dit relatienetwerk heeft het merk duidelijke identificatiekenmerken nodig. Cultmerken onderscheiden zich door hun authenticiteit. Ze blijven herkenbaar en trouw aan zichzelf, laten zich niet meeslepen door kortdurende modegrillen. Alleen continuïteit in presence levert geloofwaardigheid en vertrouwen op, aldus het onderzoek.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuDe wezenlijke kern van de cult laat zich echter niet plannen, analyseren of ensceneren. Die ligt besloten in de mythe van het merk. En sommige merken, zoals Lucky Strike, Nike en Swatch hebben dat nu eenmaal wel, andere niet.
<#FONT SIZE=1>Bron: Marketingjournal<#/FONT>
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid