Overslaan en naar de inhoud gaan

'TMG benoemt twee eind-twintigers in directie'

Het is een fake-kop. Maar hoe fijn zou dat zijn: twee superambitieuze eind-twintigers in de directie van de TMG. Gaat Geert-Jan van der…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van der Snoek, de zoveelste ceo van de TMG binnen een paar jaar, heeft veel plannen. Hoe irritant moet het zijn als buitenstaanders staan mee te brullen welke kant hij op moet sturen. Ik ga dat niet doen, beste Geert-Jan (nou ja, een klein beetje).

related partner content for mobile comes here

Een van jouw sterverslaggevers die ik een paar dagen geleden op een feestje ontmoette, heeft volgens mij het gouden idee. Je moppert weleens dat er geen vernieuwende ideeën komen uit die verslaggevers van de oude stempel. Nou, deze m/v had een briljant, maar o zo simpele ‘insight’: ‘Onze directie is veel te oud’, aldus je eigen sterverslaggever.

Kan het zo simpel zijn? Ja, Geert-Jan. 

De mannen in jouw directie (louter mannen, Geert-Jan) dateren uit het papieren tijdperk. Ferdy Demmers kwam in 1994 van de heao, Gert Jan Oelderik rondde in 1992 zijn opleiding aan de Erasmus af. En de andere directieheren zijn ook typische managers die in hun jeugdjaren aan de kant van de dansvloer met een matje in de nek meedeinden op de klanken van Duran Duran. Ondernemend bloed in de directie? Ik zie het niet. Digital natives evenmin. 

Geert-Jan, wees eerlijk naar jezelf. Jullie kennen maar één trucje: reorganiseren, krimpen, nog een rondje reorganiseren, de drukkerij verkopen, beetje ombuigen en proberen leven te blazen in de bestaande merken. Daar gaan jullie een klein beetje tijd mee winnen. Maar de krimp zet gewoon door.

De groei komt echt niet uit het kopiëren van het huidige Sanoma-model: het stapelen van businessmodellen op je sterke merken. Zelfs met keihard werken ga je op die manier het krimpscenario niet verlaten.

Jullie zullen met echte vernieuwingen moeten komen. En daarvoor heb je twee eind-twintigers nodig in je directie. Het mooie is: jullie hoeven met die nieuwe helden maar één keer echt raak te schieten met een fantastische media-innovatie. Dan kun je als TMG nog jaren de krimpende krant uitgeven en kun je Sjuul terughalen om tot z’n laatste snik gewoon een krant voor de vorige generatie te maken. Eigenlijk voor je mede-directieleden dus. En voor jezelf.

Ik heb goede hoop dat nog deze zomer een persbericht jullie pand verlaat met als kop: ‘TMG benoemt twee eind-twintigers in directie.’

Mede namens je sterverslaggever: graag gedaan!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in