Rijk bespaart jaarlijks 6 miljoen op overheidscommunicatie
Dit blijkt uit een brief die minister-president Balkenende 8 januari jl. aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. De bezuiniging vloeit voort uit het in 2004 gestarte interdepartementale project 'Samenwerking Uitvoering Rijksbrede Communicatie'. Doel van dit project is het, samen met de ministeries, opzetten van gedeelde diensten op het gebied van communicatie. Dit om structureel kosten te besparen en tegelijk de kwaliteit te verbeteren. De financiële doelstelling was om jaarlijks structureel 5 miljoen euro te besparen. In totaal is er een jaarlijkse besparing van ruim 6 miljoen euro gerealiseerd.
In de praktijk werd schaalvoordeel behaald door de start van één rijksbreed loket voor publieksvoorlichting bij de Postbus51 Informatiedienst en een bedrijvenloket waar ondernemers met hun vragen terecht kunnen. Ook werd het plan uitgevoerd voor rijksbrede arbeidsmarktcommunicatie, waar imago-en wervingscampagnes van de verschillende departementen zijn samengevoegd. Daarnaast is een unit campagnemanagement ingericht bij de Rijksvoorlichtingsdienst, waar alle massamediale campagnes van de rijksoverheid voortaan worden uitgevoerd en begeleid. Ook werd in het kader van het project de Stijlgids ingevoerd op bijna alle departementale websites. Daarnaast vonden diverse gebundelde aanbestedingen plaats, die inkoopvoordelen hebben opgeleverd.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe krachtenbundeling heeft volgens de rijksoverheid niet alleen tot besparingen geleid, maar ook tot de eveneens gewenste kwaliteitsverbetering. Door het samenvoegen van de publieksvoorlichting van de ministeries bij de Postbus51 Informatiedienst, is de rijksoverheid nu voor het publiek van 9.00u tot 21.00u bereikbaar. Vroeger waren de afzonderlijke departementen gemiddeld zo'n 6,5 uur per dag bereikbaar voor vragen van burgers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid