Overslaan en naar de inhoud gaan

Rijk bespaart jaarlijks 6 miljoen op overheidscommunicatie

De rijksoverheid bespaart ieder jaar zes miljoen euro op het gebied van overheidscommunicatie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit een brief die minister-president Balkenende 8 januari jl. aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. De bezuiniging vloeit voort uit het in 2004 gestarte interdepartementale project 'Samenwerking Uitvoering Rijksbrede Communicatie'. Doel van dit project is het, samen met de ministeries, opzetten van gedeelde diensten op het gebied van communicatie. Dit om structureel kosten te besparen en tegelijk de kwaliteit te verbeteren. De financiële doelstelling was om jaarlijks structureel 5 miljoen euro te besparen. In totaal is er een jaarlijkse besparing van ruim 6 miljoen euro gerealiseerd.

related partner content for mobile comes here

In de praktijk werd schaalvoordeel behaald door de start van één rijksbreed loket voor publieksvoorlichting bij de Postbus51 Informatiedienst en een bedrijvenloket waar ondernemers met hun vragen terecht kunnen. Ook werd het plan uitgevoerd voor rijksbrede arbeidsmarktcommunicatie, waar imago-en wervingscampagnes van de verschillende departementen zijn samengevoegd. Daarnaast is een unit campagnemanagement ingericht bij de Rijksvoorlichtingsdienst, waar alle massamediale campagnes van de rijksoverheid voortaan worden uitgevoerd en begeleid. Ook werd in het kader van het project de Stijlgids ingevoerd op bijna alle departementale websites. Daarnaast vonden diverse gebundelde aanbestedingen plaats, die inkoopvoordelen hebben opgeleverd.

De krachtenbundeling heeft volgens de rijksoverheid niet alleen tot besparingen geleid, maar ook tot de eveneens gewenste kwaliteitsverbetering. Door het samenvoegen van de publieksvoorlichting van de ministeries bij de Postbus51 Informatiedienst, is de rijksoverheid nu voor het publiek van 9.00u tot 21.00u bereikbaar. Vroeger waren de afzonderlijke departementen gemiddeld zo'n 6,5 uur per dag bereikbaar voor vragen van burgers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in