Overslaan en naar de inhoud gaan

Palin zeven maal vaker in pers dan Biden

Klaagde in augustus het campagneteam van John McCain nog over het gebrek aan media-aandacht, inmiddels heeft de republikeinse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Palin is uitgegroeid tot publiciteitstrekker van jewelste. Zo blijkt uit een media-analyse in de VS en zes Europese landen, waaronder Nederland, door LexisNexis. McCain’s running mate trok in de laatste campagneweek in de VS zeven keer zo veel aandacht naar zich toe als Biden (4038 vs 615 artikelen).

related partner content for mobile comes here

In augustus tot aan de conventies van zowel de democraten als de republikeinen oogstte Obama in de Verenigde Staten meer publiciteit dan McCain. Maar voor de tone of voice van de berichtgeving maakte dat weinig uit, die was vrijwel identiek, aldus LexisNexis.

De media-aandacht voor Obama en McCain is anderhalve week na de laatste conventie nagenoeg even. Vooral in de opstelsom van de aandacht voor Obama/Biden vs McCain/Palin lopen de republikeinen snel uit.

Europa

In Europa is ook sprake van een flinke verschuiving in media-aandacht voor beide presidentskandidaten en hun running mates. In augustus kregen de democraten in Duitsland en Frankrijk (62 procent), Spanje (56 procent) en Italië (52 procent) meer aandacht dan de republikeinen.

Nederland spande de kroon: bijna 71 procent van de media-aandacht ging uit naar Obama en zijn democratische partij. Alleen het Verenigd Koninkrijk week af in deze tendens: daar ging 56 procent van de aandacht uit naar McCain.

In september na de democratische en republikeinse conventie veranderde dat beeld echter volledig, vooral als gevolg van de introductie van Palin. In vrijwel alle onderzochte Europese landen daalde de aandacht voor de democraten naar rond de 40 procent (Nederland 43 procent). In de UK kregen de democraten zelfs maar 32 procent van de publiciteit rond de verkiezingen. Alleen Spanje bleef standvastig in haar media-aandacht voor de democraten: 56 procent van de aandacht ging in september naar Obama en zijn partij, 44 procent ging naar McCain.

Tone of voice berichtgeving

Als gekeken wordt naar de tone of voice in de publiciteit, dan valt op dat media in de Verenigde Staten in augustus gelijkelijk positief, neutraal en negatief over beide kandidaten schrijven. Dat beeld verandert nauwelijks in september, behalve waar het de running mates betreft. Palin roept veel uitgesprokenere meningen op dan Biden.

Over Palin schrijven media in 24 procent van de gevallen positief (Biden 17 procent), 25 procent negatief (Biden 13 procent) en 51 procent neutraal (Biden 70 procent)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in