Palin zeven maal vaker in pers dan Biden
Palin is uitgegroeid tot publiciteitstrekker van jewelste. Zo blijkt uit een media-analyse in de VS en zes Europese landen, waaronder Nederland, door LexisNexis. McCain’s running mate trok in de laatste campagneweek in de VS zeven keer zo veel aandacht naar zich toe als Biden (4038 vs 615 artikelen).
In augustus tot aan de conventies van zowel de democraten als de republikeinen oogstte Obama in de Verenigde Staten meer publiciteit dan McCain. Maar voor de tone of voice van de berichtgeving maakte dat weinig uit, die was vrijwel identiek, aldus LexisNexis.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe media-aandacht voor Obama en McCain is anderhalve week na de laatste conventie nagenoeg even. Vooral in de opstelsom van de aandacht voor Obama/Biden vs McCain/Palin lopen de republikeinen snel uit.
Europa
In Europa is ook sprake van een flinke verschuiving in media-aandacht voor beide presidentskandidaten en hun running mates. In augustus kregen de democraten in Duitsland en Frankrijk (62 procent), Spanje (56 procent) en Italië (52 procent) meer aandacht dan de republikeinen.
Nederland spande de kroon: bijna 71 procent van de media-aandacht ging uit naar Obama en zijn democratische partij. Alleen het Verenigd Koninkrijk week af in deze tendens: daar ging 56 procent van de aandacht uit naar McCain.
In september na de democratische en republikeinse conventie veranderde dat beeld echter volledig, vooral als gevolg van de introductie van Palin. In vrijwel alle onderzochte Europese landen daalde de aandacht voor de democraten naar rond de 40 procent (Nederland 43 procent). In de UK kregen de democraten zelfs maar 32 procent van de publiciteit rond de verkiezingen. Alleen Spanje bleef standvastig in haar media-aandacht voor de democraten: 56 procent van de aandacht ging in september naar Obama en zijn partij, 44 procent ging naar McCain.
Tone of voice berichtgeving
Als gekeken wordt naar de tone of voice in de publiciteit, dan valt op dat media in de Verenigde Staten in augustus gelijkelijk positief, neutraal en negatief over beide kandidaten schrijven. Dat beeld verandert nauwelijks in september, behalve waar het de running mates betreft. Palin roept veel uitgesprokenere meningen op dan Biden.
Over Palin schrijven media in 24 procent van de gevallen positief (Biden 17 procent), 25 procent negatief (Biden 13 procent) en 51 procent neutraal (Biden 70 procent)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid